خلاصه ماشینی:
"برخی از این اقدامات عبارت است از: 1-نگرش نظامدار به پدیدهها و کشف روابط میان پدیدهها 2-شناخت عناصر تشکیل دهندهء نظام مدرسه و روابط میان آنها 3-شناخت اهداف نظام مدرسه 4-شناخت مشکلات موجود در مدارس 5-بررسی امکان تغییر در کیفیت و کمیت عوامل مؤثر در نظام مدرسه 6-بررسی امکان تغییر کیفی در رابطهها 7-اولویتبندی تغییرات 8-برنامهریزی برای تحقق اهداف 9-تغییر تفکر مدیران 10-فضاسازی مناسب و حاکمیت فضای مذهبی در مدارس 11-انطباق نظامهای ارزشیابی با اصول اسلامی جناب آقای شریعتمداری نیز طی سخنانی کوتا،ضمن اشاره به نکاتی چند در امر تعلیم و تربیت فرمودند:توصیهء بنده این است که ابتدا حساسیت بیشتری نسبت به تربیت خودمان به عنوان اولیاء و مربیان داشته باشیم،و این امر از (به تصویر صفحه مراجعه شود) طریق تشکیل کلاسهای آموزش خانواده، وسایل ارتباط جمعی و دورههای ضمن خدمت فرهنگیان مسیر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ایشان در ادامهء گفتار خود ضمن تأکید بر این نکته که امروزه آموزش و پرورش به طور اعم و انجمنهای اولیاء و مربیان به طور خاص در همهء کشورها و همچنین در کشور ما،مطمئنترین مراکز برای ارائهء خدمات مشاورهای هستند،به ویژگیهای مشاوران موفق اشاره فرمودند.
3-از آنجا که نقش انجمنها در سازماندهی مشارکتهای مردمی روز به روز در حال افزایش است،لازم است سازمان مرکزی ضمن بهرهگیری از آراء و نظریات صاحبنظران (به تصویر صفحه مراجعه شود) مسائل خانواده و کارشناسان و مسؤولان تربیتی،در جهت توسعهء کمی و کیفی فعالیتهای انجمنهای اولیاء و مربیان به ایجاد تشکیلات لازم و تأمین اعتبار مورد نیاز اهتمام ورزد."