چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسة باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی بین دانشآموزان تیزهوش و عادی دختر پایة سوم راهنمایی شهر اصفهان انجام شده است. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسهای و جامعة آماری تمام دانشآموزان دختر تیزهوش و عادی همتای تیزهوشان در پایة سوم راهنمایی شهر اصفهان است. نمونة بررسیشده شامل60 دانشآموز تیزهوش است که با روش تصادفی ساده از مدرسة تیزهوشان و 60 دانشآموز عادی که بهروش تصادفی خوشهای چندمرحلهای از مدارس عادی و همتای تیزهوشان انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة اطلاعات فردی و پرسشنامة راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) بوده است. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل واریانس تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین دو گروه دانشآموزان تیزهوش و عادی، از لحاظ باورهای انگیزشی در سطح (P<0/01)،مهارت های فراشناختی در سطح (P<0/01) و یادگیری خود تنظیمی در سطح (P<0/05)تفاوت معناداری وجود دارد؛بدین معنا که دانش آموزان عادی از لحاظ باورهای انگیزشی،مهارت های فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی،میانگین بیشتری نسبت به دانش آموزان تیزهوش به دست آورده اند.
خلاصه ماشینی:
"چکیده این پژوهش با هدف مقایسة باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی بین دانشآموزان تیزهوش و عادی دختر پایة سوم راهنمایی شهر اصفهان انجام شده است.
The Comparison of Motivational Beliefs, Metacognitive Skills and Self-Regulation Learning between Gifted & Ordinary Students of the City of Isfahan Z.
Sharifee, Assistant Professor, Islamic Azad University, Shahrekord branch, Shahrekord, Iran Abstract The present study aimed to compare the motivational beliefs, metacognitive skills and self-regulation learning between gifted and ordinary female students in third grade of the middle school in the city of Isfahan.
-Montague -self regulation learning -Pintrich -Murtagh & Todd -Zimmerman & Martins- Pons -Paris & Wingoride -Linenberk -Bandura -Nikos & George براساس نظر زیمرمن و پونز 1 (1988) راهبردهای یادگیری خودتنظیمی زیرمجموعههایی دارند که عبارتاند از: 1) خودتنظیمی رفتاری؛ 2) خودتنظیمی انگیزشی؛ 3) خودتنظیمی شناختی و 4) خودتنظیمی فراشناختی.
با توجه به آنچه گفته شد، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که آیا بین باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناخت و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد؟ و آیا تیزهوشی میتواند بر باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان مؤثر باشد؟ -Zimmerman &amp; Pons -Chang -Narimani & Mousazadeh -Thereseb & Serge -Heinz, Martene & Aikins.
همسانی درونی این آزمون را حسینینسب (1379) بررسی کرده است که نتایج بهدستآمده برای عوامل سهگانۀ -Motivated Strategies for Learning Questionnaire -Eccles -Harter -Weinstcin -Schulte & Palmer باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی، اضطراب امتحان) و مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی بهترتیب 68 /0-41 /0-77 /0-64 /0-68/0هستند."