چکیده:
یکی از مهمترین موضوعاتی که در چند دهه اخیر در علوم جنایی به طور
کلی و در علم جرم شناسی به طور خاص مطرح شده و مباحث زیادی را در
پی داشته، موضوع بزه دیده است. یکی از مبانی حمایت از بزه دیدگان نقش
موثر آن در تقلیل بزهکاری است؛ زیرا حمایت از قربانیان جرم از سویی آنان
را از موقعیت آسیب پذیری و بزه دیدگی مکرر خارج می سازد و از سوی دیگر
خطر انتقام فردی و ارتکاب جرم را تقلیل می دهد. بدین جهت با عنایت به
ضرورت عینی حمایت از بزه دیدگان به عنوان انسان های آسیب دیده اندیشه
و طرح حمایت از بزه دیدگان به رغم نوپایی در مدت زمان کوتاهی رشدی
شگرف داشته و توجه جهانیان را به خود معطوف نموده است. در این مقاله به
بررسی قوانین دیوان کیفری بین المللی و قوانین ایران در خصوص حمایت از
زنان بزه دیده به طور اختصار پرداخته می شود و شناسایی آموزه های دینی در
پیشگیری از بزه دیدگی زنان و اینکه آیا تغییرات قانون مجازات کیفری در قوانین
ایران با موضوع زنان حمایتی را از آنان در پی داشته است؟
In recent decades، one of the issues، that in criminal science in general and in the science of criminology in particular are discussed، is the issue of victim. One of the fundamental principles of the protection of victims is effective role in reducing crime. Because protection of victims of crime keeps away them from position of vulnerability and be sacrificed and on the other hand، it reduced risk of personal revenge and crime. Therefore، with regard to the need to protect of victims as the injured man، ideas and plans in support of victims have been growth despite the nascent in short time and has attracted the world's attention. In this article، briefly we will discuss to review the rules of the International Criminal Court and Iranian law in support of the women who are victims and the identification of religious teachings in prevention of victimization of women and whether the changes in Penal Code in Iranian laws with issue of women have had supportive of them?
خلاصه ماشینی:
"٣- تأمین خیر، سعادت ، مصلحت و منفعت مردم در شریعت اسلام ٤- تعییـن کیفـر مناسـب به عنـوان ضرورتی اجتماعـی به منظـور حمایت جامعه از گزنـد بزهکاران ٥- داشـتن مسـئولیت کیفـری مبتنـی بـر آزادی ارائـه و اختیار و اقتضـای اجرای عدالـت با اعمـال کیفر ٦- پذیرفتـن اصـل عـدم مسـئولیت کیفری نسـبت به افـراد فاقـد ادراک و اختیار و مجنـون صغیـر، مکـره و مجبـور بـا اسـتفاده از اقدامـات تأمینـی بـرای حمایـت اجتماعـی از آسـیب و زیـان احتمالـی افـراد و غیرمسـئول ٧- تقویت ایمان افراد از نظر پیشگیری از بزهکاری ٨- تشریع کیفر برای تهذیب اخلاق و اصلاح بزهکار ٩- اثر امر به معروف و نهی از منکر از ارتباط با تقلیل جرایم ١٠- اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها ١١- اصل شخصی بودن مجازات ها و مسئولیت کیفری / ١٢- معافیت صغار و مجانین و افراد مضطر از کیفر منابع ١- آقابابایـی ، حسـین ؛ موسـوی ، ریحانـه (١٣٩١) مقالـه پیشـگیری از بزه دیدگی زنان از منظـر آموزه هـای اسـلامی و چالش هـای فـرارو، نشـریه آموزه های حقـوق کیفری ، شـماره ٤، پاییز و زمسـتان .
بـر اینکـه یـک فرمـوده دینـی و الهـی اسـت ، بـه نوعـی بیانگر یکـی دیگـر از موارد اعجـاز قـرآن اسـت کـه دلایـل آن ذکـر می گردد: ایـن آیـه شـریفه بیانگر یـک روش متفاوت در جرم شناسـی پیشـگیری اسـلامی اسـت کـه خـود یکـی دیگـر از علـل اعجـاز قـرآن اسـت و آن اینکـه اشـخاصی که اسـوه های حسـنه را دارنـد کمتر از سـایرین به سـوی جـرم گرایش می یابنـد که این نیـز ریشـه در فطـرت برتریجویـی انسـان دارد کـه بـه گونـه ای تأثیرپذیـر از الگوی خویـش اسـت و پاکـی آن الگو و به سـوی جرم نرفتن او سـبب تحریـک آن فرد در قـدم برداشـتن در راه آن اسـوه خویـش اسـت که البتـه در علوم جامعه شناسـی نوین بـه نقـش الگوهـا در شـکل گرفتن شـخصیت افـراد در آینده آنها تأکید بسـیار شـده اسـت ."