چکیده:
مطالعهٔ حاضر با پرداختن به مسئلهٔ تقاضای بالا برای بنزین و تبعات نامطلوب ناشی از آن، به بررسی راهکارهای مختلف کاهش تقاضا برای این فرآورده میپردازد. راهکارهای آن با توجه به این واقعیت که تقاضا برای بنزین مشتق از تقاضای افراد برای سفر است، در دو گروه سیاستگذاری کلی ارزیابی میشوند. راهکارهای گروه اول اشاره به سیاستهای تحدیدی دارد که در آن تقاضا برای سفر افراد را محدود میکند و بهطور عمده از سیاستهای قیمتی و اعمال برخی مقررات خاص استفاده میشود. راهکارهای گروه دوم، بر کاهش نیاز به سفر متمرکز است و در آن به کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام کار و یادگیری از راه دور و... میپردازد. در نهایت، مطالعه با ارجح دانستن راهکار گروه دوم، به بررسی اثرهای بالقوه نفوذ فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیکی EC/TC در شهر تهران میپردازد.این مطالعه در دو مرحله به انجام می رسد.ابتدا از اطلاعات سفر مناطق 22 گانه شهر تهران در سال 1382 استفاده و همبستگی میان تاثیر نفوذEC/TC و مسافت سفرها و همچنین میان طول مسافت سفرها و میزان مصرف بنزین تحلیل می شود.سپس با احتساب هر دو ضریب به دست آمده،تاثیر نفوذEC/TC بر کاهش تقاضای بنزین محاسبه می شود.نتایج نشان می دهد به ازای 10 درصد نفوذEC/TC و کاهش متناسب سفرها در شهر تهران می توان کاهش 5 درصدی تقاضای بنزین را انتظار داشت.بنابراین،توسعه کسب و کار الکترونیکی به عنوان رویکردی موثر در برنامه های بهینه سازی مصرف سوخت(بنزین)یکی از مهم ترین توصیه های سیاستی این مقاله است.
خلاصه ماشینی:
در مورد جنیست نیز نتایج مطالعات به عمل آمده در ایالات متحده طی سال ۲۰۰۱، نشان می دهد که زنان نسبت به مردان بیشتر گرایش به خرید فیزیکی دارند و حتی اگر با مراجعه به سایت های اینترنتی درصدد جست وجو برای کالای موردنظر خود باشند، اغلب ترجیح می دهند خرید خود را با حضور در محل فروش انجام دهند و بدین ترتیب با توجه به نتایج مربوط به این مطالعات می توان گفت که تأثیر نهایی بر تقاضای حمل و نقل هنگامی که افراد مورد مطالعه زنان باشند کمتر است .
این دلایل به شرح زیر است : س سهولت خرید برای تقاضا کنندگان س دسترسی به اطلاعات و تنوع بیشتر در زمینة انواع مختلف کالاها س صرفه جویی در زمان جست وجو س سایر موارد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Salon, Sperling, Shaheen, and Sturges (1999) 2 Mokhtarian (2003) این موارد با تحریک بیشتر فعالیت های اقتصادی به سبب افزایش تقاضا، موجب افزایش تقاضای حمل و نقل می شوند، هر چند که طبق مورد الف ، سفرهای برنامه ریزی شده و کاراتر انجام می گیرد.
این موارد دارای اثرهای متفاوت هستند و ضرورت دارد تا تأثیر خالص ناشی از آنها ارزیابی و بررسی شود که آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب وکار می تواند با تأثیراتی که از طریق عوامل مختلف بر تقاضای حمل و نقل (و سفر) برجای می گذارد، برای کاهش تقاضای سفر راهگشا باشد یا خیر؟ در ادامه به برخی از مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخته می شود.