چکیده:
زمینه وهدف: دانش سازمانی حاصل مهارت ها ، آگاهی ها و رو ش های کاری کارکنان است . عملکرد
کارکنان مبتنی بر دانش آنان است و این دانش بر پایه دانش ویژه قبلی سازمان که انحصاری و نادر است ایجاد
می شود. این پژوهش، با هدف شناسایی وبررسی ارتباط دانش سازمانی با توانمندسازی افسران صف دانشگاه علوم انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
روش: روش تحقیق حاضر از نظر اهداف، کاربردی و از نظر داده، کمی است، و با روش توصیفی، پیمایشی
اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه فرماندهان صف دانشگاه علوم انتظامی تشکیل می دهد که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 90 نفر از آنان انتخاب شد ه اند.
ابزارگرد آوری داده های این پژوهش، پرسشنامه 45 سوالی محقق ساخته است که روایی صوری و پایایی آن (آلفای کرونباخ 82 ) تایید شده است. جهت تحلیل توصیفی داده ها ی حاضر از شاخص های پراکندگی
مرکزی و برای تحلیل استنباطی از آزمون رگرسیون استفاده شده است.
یافته ها: اکثر قریب به اتفاق پاسخ دهندگان به پرسشنامه های این پژوه ش، دارای تحصیلات عالی بوده و
50 می باشد. - 30 و 31 - میانگین سن خدمتی وتقویمی آنها به ترتیب بین 11
نتیجه گیری: نتایج تحقیق بیانگر آن است که بین دانش سازمانی و توانمندسازی افسران صف دانشگاه علوم
انتظامی رابطه مثبت ومعنا داری وجود دارد، به طوری که: دانش سازمانی منجر به احساس شایستگی ، احساس موثربودن، احساس استقلال، احساس معنی داربودن و احساس اعتماد شغلی افسران می شود. بنابراین می توان با تمرکز و توجه جدی به مولفه های دانش سازمانی وتوسعه آن در محیط کاری افسران صف دانشگاه علوم انتظامی، میزان توانمندی افسران را توسعه وبهبود بخشید