چکیده:
زمینه و هدف: هدف اصلی این تحقیق، شناخت عوامل سازمانی موثر بر روانسازی ارتباطات اعتماد شهروندان به خدمات دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتریها در سطح تهران بزرگ با تاکید بر «شناسایی پشتیبانی فرماندهی»؛ «اختیارات کاری و جذابیت محیط شغلی»؛ «تاثیر تجهیزات اداری و پشتیبانی»؛ «عامل محدوده شغلی (شامل میزان مسئولیت، اقدامات کاری و بازخورد اقدامات که باعث خودکارآمدی میگردد)»؛ «عامل تنوع شغلی شناسایی وضوح شغلی و روشن بودن نقش سازمانی» و «بیثباتی و تنشزا بودن کار دوایر اجتماعی کلانتریها» است. روششناسی: تحقیق حاضر به روش توصیفی – تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شهروندان مراجعهکننده به خدمات مشاورهای کلانتریهای شهر تهران در سال 1394 است که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، میدانی و ابزار آن پرسشنامه بوده است. برای آزمون فرضیه، از آزمون آماریr پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق بهطورکلی نشان داد که تحلیل رگرسیون تمامی فرضیهها تائید شد. به این معنا که میان متغیرهای مستقل تحقیق (تجهیزات اداری و پشتیبانی، عامل محدوده شغلی، تنوع شغلی، جذابیت محیط شغلی، وضوح شغلی و روشن بودن نقش سازمانی، بیثباتی و تنشزا بودن محیط کار) با متغیر وابسته تحقیق (اعتماد شهروندان به خدمات دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی)، رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به اهمیت و کارآمدی مراکز خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی، پیشنهاد میشود؛ این مراکز به لحاظ کمی و کیفی گسترش یابند و بهای بیشتری به حرفههای خدمترسانی، همچون مددکار اجتماعی و مشاوره در ناجا داده شود. با هماهنگی مراجع ذیربط از جمله دستگاه قضایی، شرایطی فراهم شودکه مددکاران اجتماعی فرصت و زمان بیشتری برای حل مشکلات مددجویان، به صورت ریشهای در کلانتریها داشته باشند.زمینه و هدف : هدف اصلی این تحقیق ، شناخت عوامل سازمانی موثر بر روان سازی ارتباطات اعتمـاد شـهروندان به خدمات دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ها در سطح تهران بزرگ بـا تاکیـد بـر «شناسـایی پشـتیبانی فرماندهی »؛ «اختیارات کاری و جذابیت محیط شغلی »؛ «تاثیر تجهیزات اداری و پشـتیبانی »؛ «عامـل محـدوده شـغلی (شامل میزان مسئولیت ، اقدامات کاری و بازخورد اقدامات که باعث خودکارآمدی می گردد)»؛ «عامل تنوع شـغلی شناسایی وضوح شغلی و روشن بودن نقش سازمانی » و «بی ثباتی و تنش زا بودن کار دوایـر اجتمـاعی کلانتـری هـا» است . روش شناسی : تحقیق حاضر به روش توصیفی – تحلیلی از نوع پیمایشی است . جامعـه آمـاری تحقیـق ، شـهروندان مراجعه کننده به خدمات مشاوره ای کلانتری های شهر تهران در سال ١٣٩٤ است که بر اساس فرمول کوکران ، تعداد ٣٠٠ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات ، میـدانی و ابـزار آن پرسش نامه بوده است . برای آزمون فرضیه ، از آزمون آماری r پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است . یافته ها: یافته های تحقیق به طورکلی نشان داد که تحلیل رگرسیون تمامی فرضیه ها تائید شد. به ایـن معنـا کـه میـان متغیرهای مستقل تحقیق (تجهیزات اداری و پشتیبانی ، عامل محدوده شغلی ، تنـوع شـغلی ، جـذابیت محـیط شـغلی ، وضوح شغلی و روشن بودن نقش سازمانی ، بی ثباتی و تنش زا بـودن محـیط کـار) بـا متغیـر وابسـته تحقیـق (اعتمـاد شهروندان به خدمات دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی )، رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری : بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به اهمیت و کارآمدی مراکـز خـدمات مشـاوره و مـددکاری اجتماعی ، پیشنهاد می شـود؛ ایـن مراکـز بـه لحـاظ کمـی و کیفـی گسـترش یابنـد و بهـای بیشـتری بـه حرفـه هـای خدمت رسانی ، همچون مددکار اجتماعی و مشاوره در ناجا داده شود. با هماهنگی مراجع ذی ربط از جمله دسـتگاه قضایی ، شرایطی فراهم شودکه مددکاران اجتماعی فرصت و زمـان بیشـتری بـرای حـل مشـکلات مـددجویان ، بـه صورت ریشه ای در کلانتری ها داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"با عنایت به مطالب فوق ، هدف اصلی این تحقیق شناخت عوامل سازمانی مـؤثر بـر اعتماد شهروندان به خدمات دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ها در سـطح تهران بزرگ با تأکید بر «شناسایی پشتیبانی فرماندهی »؛ «اختیارات کاری و جذابیت محیط شغلی »؛ «تأثیر تجهیزات اداری و پشتیبانی »؛ «عامل محـدوده شـغلی (شـامل میزان مسئولیت ، اقدامات کاری و بازخورد اقدامات که باعث خودکارآمدی می شود)»؛ «عامل تنوع شغلی شناسایی وضوح شغلی و روشن بودن نقش سازمانی »؛ «بی ثباتی و تنش زا بودن کار دوایر اجتماعی کلانتری ها» است .
نتایج تحلیلی این تحقیـق نشـان مـی دهـد: در فرضـیه اول کـه بـه حمایت و پشتیبانی رؤسای کلانتـری هـا بـا جلـب اعتمـاد مـردم از دوایـر مشـاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ها پرداخته شده ؛ چون هردو در سطح فاصله ای هسـتند از آزمون پیرسون استفاده کردیم و با توجه به اینکه مقدار سطح معناداری (٠/٠٠٥) کمتر از ٠/٠٥ است ، پس رابطه معناداری بین حمایت و پشتیبانی رؤسای کلانتری ها با جلب اعتماد مردم از دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری هـا وجـود دارد و فرضـیه اصلی تأیید می شود.
همچنین با توجـه بـه مقدار ضریب همبستگی ، نتیجه می گیریم که شدت رابطـه بـین اهمیـت و مسـئولیت شغلی مـددکاران ، بـا جلـب اعتمـاد مـردم از دوایـر مشـاوره و مـددکاری اجتمـاعی کلانتری ها، متوسط است و در فرضیه ششم که رابطه بین اختیارات کاری و جـذابیت شغلی با جلب اعتماد مردم از دوایر مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری ها بررسـی می شود؛ چون هردو در سطح فاصله ای هستند، از آزمون پیرسون اسـتفاده کـردیم ."