چکیده:
تحقیق «مطالعه ساختار سازمانی پلیس اقتصادی کشورهای مدل به منظور تدوین الگویی برای ساختار سازمانی پلیس اقتصادی ایران» با هدف بررسی ساختار سازمانی پلیس اقتصادی کشورهای مدل به منظور تجربه اندوزی در تدوین الگویی برای ساختار سازمانی پلیس اقتصادی ایران؛ صورت گرفته است. زیرا در وضعیت کنونی با وجود تلاشهای پلیس آگاهی ناجا در مبارزه با فساد اقتصادی؛ به دلیل نا مشخص بودن ساختار و ماموریتهای اداره پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی مشکلات زیادی در این خصوص به وجود آمده است. محقق ابتدا با استفاده از روش تحلیل محتوای وبگاههای پلیس سایر کشورها و مفاد کنوانسیونها، اطلاعات کلی جمع آوری شد و الگوی اولیه ساختار پلیس اقتصادی طراحی و سپس از روش توصیفی از نوع پیمایشی نقطه نظرات مدیران عالی رتبه حوزه مبارزه با فساد اقتصادی کشور در خصوص الگوی پلیس اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحقیق در این مطالعه که از ابزار پرسش نامه و پرسشنامه معکوس استفاده شده است، نشان می دهند که: 1- مبارزه با فساد مالی در یک فرآیند درازمدت محقق میشود و نیازمند پشتیبانی دستگاههای نظارتی و قضایی است. 2-در اکثر کشورها، مبارزه با فساد مالی و جرایم اقتصادی در حیطه یک نهاد دولتی و عموما نهاد قضایی است و پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی زیر نظر نهاد قضایی انجام وظیفه می کند. در بسیاری از کشورها پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی دارای استقلال سازمانی است. 3- پلیس اقتصادی باید به عنوان یک پلیس مستقل در مجموعه ناجا شناخته شود. 4- همچنین مطالعات تطبیقی نشان داده است که پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی بر طبق کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد این توانایی را دارند تا در سطوح ملی و بینالمللی درچهارچوب شرایطی که قانون داخلی آن تعیین کرده است همکاری و تبادل اطلاعات کنند. 5- ساختار سازمانی پلیس مبارزه با جرایم اقتصادی اکثر کشورها ساختار نظامی بوده و در برخی از کشورها، کمیتههای ویژه ای مرکب از چند نهاد حکومتی در جهت جمع آوری اطلاعات و مبارزه با جرایم اقتصادی تشکیل گردیده اند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: خلاصه شرح وظایف پلیس مالی کشورهای نمونه نام کشور وظایف وابستگی تعداد نیرو ایتالیا پرداخت مالیات ، جرائم مالی، قاچاق ، پول شویی، قاچاق بین المللی مواد مخدر، مهاجرت غیر قانونی، گمرک و کنترل مرزی، نقض کپی رایت ، عملیات ضد مافیا، کلاهبرداریهای کارت اعتباری، جرائم کامپیوتری، جعل ، تأمین مالی تروریست ، ارتش و وزارت دفاع 568000 کلمبیا فراراز پرداخت مالیاتی، سیاست معاوضه ارزوقاچاق ارز، واپایش فرودگاه ها و بنادر پلیس ملی – اداره عملیات 1100 مقدونیه زمینه های مالی، گمرک و مالیاتی، جرایم سازمان یافته مالی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به معاملات نقدی، انجام تحقیقات تمهیدی و مقدماتی و انجام سایراقدامات در مواقعی که دلایل ظن منطقی جهت انجام اعمال جنایتکارانه درزمینه جرایم سازمان یافته مالی وزارت دارایی مشخص نیست انگلیس جرایم جدی سازمان یافته ، اداره مالیات و گمرک، اداره کار و بازنشستگی، دفترجعل و کلاهبرداری و اداره تجارت پلیس ملی 3000 فرانسه با مبارزه با شبکه های اقتصادپنهان وغیر قانونی ومبادی بحران نظم ملی- تحقیقات مربوط به نقص قوانین وحقوق ویژه به ویژه در زمینه تعرض به حقوق شرکت ها، بانک ها وجرایم مشابه (با سوء استفاده از اموال شرکتی، جعل اسناد تجاری ) نقض قوانین بازارهای دولتی وعمومی، مشاغل دارای مقررات ، کلاهبرداریهای مالیاتی وجرایم مرتبط با بورس ، ارتشای دولتی، تصرف غیرقانونی سود و منافع ، قاچاق اعتبار، پارتی بازی، تفاهم های غیر قانونی و نقض مقررات به بودجه سیاسی ژاندارمری ملی 2350 لتونی ١- جعل پول و توزیع آن ؛ ٢- پول شویی؛ ٣- جرایم فناوری اطلاعات ؛ ٤- جرایم در حوزه فعالیت های مؤسسات مالی و اعتباری؛ ٥ -جرایم در محدوده قمار و بلیت های بخت آزمایی؛ ٦ -کلاهبرداری در حد زیاد؛٧- قاچاق کالا در حوزه دولتی مثل محصولات نفتی، الکل و دخانیات ؛ ٨- جرایم در محدوده حفاظت از مالکیت معنوی پلیس ملی 96 لهستان جرایم اقتصادی تعریف شده اداره امور کیفری ستاد فرماندهی پلیس ١٥ نفر افسر ارمنستان فساد مالی قوة قضاییه -- اتریش حوضه بازار و کار و سرمایه برای جلوگیری از رقابت های غیر منصفانه و حفظ سرمایه رقابتی موجب -- 16 نیوزلند مبارزه با پول شویی، تأمین مالی تروریسم وزارت اقتصاد و دارایی 20 ب ) یافته های مربوط به نظر کارشناسان در خصوص تشکیل پلیس مبارزه بـا جـرایم اقتصـادی درج ."