چکیده:
تصادفات ترافیکی از عوامل مهم مرگومیر بوده و پیامدهای سنگین اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده، و این امر، آیندهپژوهی در حوزه حوادث ترافیک را پراهمیت کرده است . در این تحقیق با استفاده از مدل خاکستری٥ و مدل چرخشی ٦ و دادههای آماری تعداد تصادفات فوتی در استان خراسان رضوی بین فروردین ١٣٨٨ ٩٧ تا اسفند ١٣٩٤، به پیش بینی تعداد تصادفات فوتی در استان خراسان رضوی برای سالهای ١٣٩٥ تا ١٣٩٨پرداخته شده است . نتایج این تحقیق از دقت بیشتر مدل چرخشی خاکستری در پیش بینی تعداد تصادفات فوتی در استان خراسان رضوی حکایت دارد، هم چنین مقادیر پیش بینی شده نشان داد که با شیب بسیار خوبی تعداد تصادفات فوتی در استان خراسان رضوی در حال کاهش است . کاهش آمار تصادفات فوتی در استان خراسان رضوی نشاندهنده بهبود نظارت پلیس ، بهبود وضعیت راهها و افزایش فرهنگ ترافیکی در این استان می باشد.
خلاصه ماشینی:
"روش شناسی مطالعه تحقیق حاضر مقایسه ای و گذشته نگر است ، که با استفاده از آمار تعداد تصادفات فوتی بین فروردین ١٣٨٨ تا اسفند ١٣٩٤ که از سازمان پزشکی قانونی گرفته شده است و با استفاده از دو مدل خاکستری به پیش بینی برای آینده می پردازد؛ همچنین دقت روش های پیش بینی با استفاده از شاخص درصد میانگین خطا مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
جدول ١- مقادیر پیش بینی تعداد تصادفات فوتی در استان خراسان رضوی 1398 1397 1396 1395 1218 1222 1201 1277 GM(1,1) 1184 1203 1235 1296 RGM(1,1) با تعیین مقادیر a و b می توان به حل معادله سفید شده رابطه (١٥) پرداخت : (1)( ) dxdtt x (t) (15) (1) و از حل آن نتایج زیر حاصل می شود: dxdtt (t) (16) (1)( ) (1) a d x(1)(t) b t a (t) (17) (1) a حال اگر )(١)x ,t( ) (٠)t x) (١)x و ١=t باشد، فرمول به شرح رابطه a 106 (١٨) محاسبه می شود: xˆ (1) (n ) (0)(t ) (18) a a همان طورکه در روند بالا برای فرمول بندی مدل مشاهده شد، در این روند به جای استفاده از دنباله اصلی داده ها از دنباله تولید شده توسط اپراتور AGO١ استفاده می شود؛ بنابراین لازم است که مجددا اپراتور جدیدی معرف شود.
پیش بینی ، عاملی ارزشمند در دست مدیران برای اخذ تصمیمات راهبردی است در این تحقیق با استفاده از دو مدل خاکستری به پیش بینی تعداد تصادفات فوتی در استان خراسان رضوی به عنوان یکی از پرترددترین راه های کشور پرداخته شد."