چکیده:
نظام آموزشی می تواند نقش مهمی در آشناسازی دانش آموزان با آموزه های ترافیکی و نهادینه سازی فرهنگ ترافیکی و در نتیجه کاهش سوانح ترافیکی ، ایفاء کند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی ، به آموزه های ترافیکی انجام گرفته است . نوع پژوهش ، کاربردی و روش آن توصیفی (پیمایشی و تحلیل محتوایی ) بوده است . جامعه آماری بخش پیمایشی ، شامل تمامی مدیران ، معاونان و آموزگاران دوره ابتدایی استان چهارمحال بختیاری بوده است (٥٣٣٣ نفر). حجم نمونه آماری با استفاده از معادله 1 کوکران حدود ٢٠٠ نفر انتخاب شده است . جامعه آماری بخش تحلیل محتوا شامل تمامی کتاب های پایه های اول ، دوم ، سوم و ششم ابتدایی چاپ سال تحصیلی ٩٣-٩٢ بوده که به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته و چک لیست (بازبینه ) استفاده شده است . یافته ها و نتایج این پژوهش نشان داد، از مجموع ٢٦ کتاب درسی چهار پایه با ١٧٠٣ صفحه ، تنها ٢٦ صفحه (کمتر از ١ درصد) از صفحه های آنها به نحوی به مقوله های مرتبط با آموزش ترافیک پرداخته اند. آموزگاران در حد بیشتر از متوسط به آموزش آموزه های ترافیکی اهتمام می ورزند و میزان برخورداری آنان از دانش ، مهارت ها، انگیزه و امکانات لازم برای آموزش مقوله های ترافیکی ، در حد متوسط ، توجه هدف های برنامه درسی به آموزه های ترافیکی در حد کمتر از متوسط ، توجه محتوا در حد متوسط و فرآیندهای یاددهی - یادگیری مورد استفاده برای آموزش آنها در حد متوسط بوده است .
خلاصه ماشینی:
"بررسی میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به شاخص های آموزش ترافیک 4 محمد نیکخواه ١، فاطمه احمدی ٢، حسن کرمعلیان ٣، تقی آقاحسینی تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠٢/٢٥ تاریخ پذیرش : ١٣٩٥/٠٥/٣١ چکیده نظام آموزشی می تواند نقش مهمی در آشناسازی دانش آموزان با آموزه های ترافیکی و نهادینه سازی فرهنگ ترافیکی و در نتیجه کاهش سوانح ترافیکی ، ایفاء کند.
چون طبق دیدگاه افراد مورد بررسی و هم چنین با توجه به تحلیل محتوای کتاب های درسی چهار پایه مورد بررسی ، تنها کمتر از یک درصد صفحه ها و مطالب کتاب های مورد بررسی به آموزه های ترافیکی اختصاص یافته است و در بیشتر کتاب ها هیچ گونه اشاره ای به طور مستقیم یا غیرمستقیم به آموزه های ترافیکی نشده است ؛ بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزان درسی و مؤلفان کتاب های درسی توجه بیشتری به آموزه های ترافیکی داشته باشند و با تجدیدنظر در کتاب های درسی ، به ویژه کتاب های مطالعات اجتماعی و حتی سایر کتاب های درسی مطالب بیشتر و کاربردی تری در ٢٧ کتاب ها گنجانده تا از این طریق بتوانند فرهنگ ترافیک را در دانش آموزان نهادینه کنند."