چکیده:
در حالی که دانشآموزان بیش از یک سوم زمان خود را در مدارس میگذرانند، آسایش حرارتی در کلاسهای درس بدلیل تأثیر مستقیم بر بهرهوری و سلامت دانشآموزان از اهمیت زیادی برخوردار است. تحلیل آسایش حرارتی در فضاهای داخلی میتواند اطلاعات مهمی برای طراحی فراهم کند؛ هرچند فاکتورهای متعدد تأثیرگذار، تحلیل آسایش حرارتی را معمولاً پیچیده کردهاند. آسایش حرارتی در مدارس به دلیل سن، جنسیت، نوع فعالیت، پوشش و زمان استفاده دیکته شده موضوعی چالشبرانگیز بوده که نیازمند مطالعات میدانی است. در این پژوهش آسایش حرارتی دانشآموزان دختر پایه ابتدایی (10-11سال) در دو کلاس درس در مدرسهای در شهر کاشان ارزیابی شدهاست. ارزیابی شامل دو بخش کمّی و کیفی، شامل استفاده همزمان از پرسشنامه و اندازهگیری کمیتهای فیزیکی بودهاست. نتایج حاصل تحلیل و با استانداردهای آسایش حرارتی از جمله اشری55 و ایزو 7730 مقایسه شدهاست. بنابر نتایج، احساس حرارتی دانشآموزان متفاوت از بزرگسالان بوده و با استانداردهای متداول قابل ارزیابی نیست. شرایط حرارتی کلاسهای درس در تمامی ساعتهای مورد مطالعه قابل قبول نبوده و با هیچکدام از استانداردها مطابقت ندارد. همچنین در مدارس با توجه به محدودیتهای رفتاری دانشآموزان در تطبیق خود با شرایط محیطی لازم است بر روی تمهیدات معماری و تأسیساتی برای تأمین شرایط آسایش در کلاس تمرکز کرد.