چکیده:
در این مقاله بعضی دیدگاهها در مورد محتویات آموزش زبان فارسی در مراحل ابتدایی (سال اول و دوم) و همچنین برنامهی پنج سالهی آموزش در فدراسیون روسیه مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. مواد بررسی این تحقیق کتب درسی مورد استفاده در موسسات آموزش عالی روسیه است. هدف از این تحقیق، مشخص ساختن معیارهای ضروری برای نگارش کتب آموزشی استاندارد میباشد. امروزه نیاز مبرمی در بهروزسازی کتابهای آموزشی با توجه به مبانی نوین آموزش زبان و علم زبانشناسی کاربردی احساس میشود. در انجام این فرایند، لازم است نیازهای امروزی زبانآموزان در عرصههای مختلف ضروری در نظر گرفته شود. از همین روی، کوشیدهایم فهرستی از موضوعات ضروری که باید در روند آموزش زبان فارسی به عنوان زبان خارجی لحاظ شود، ارائه دهیم. از جمله این موارد باید به آموزش متون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، فنی، بانکی، موسسات بین المللی و ... اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
مقدمه در سـومین سـمینار بـین المللـی کـه در فوریـۀ سـال ٢٠٠٥ در انسـتیتو کشـورهای آسـیایی و آفریقایی ١، وابسته به دانشگاه دولتی مسکو، درخصوص مسائل آموزش زبان و ادبیـات فارسـی، بــه حمایــت نماینــدگی فرهنگــی ســفارت ایــران در فدراســیون روســیه برگــزار شــد، یکــی از موضوعات اصلی به مشکل نگارش یک کتاب آموزشی پایه و مبنا در زبان فارسی برای مرحلـۀ آغازین آموزش ، با همکاری نمایندگانی از مؤسسـات آمـوزش عـالی برتـر فدراسـیون روسـیه ، اختصاص داشت .
در همین زمینه ، توصیف و توضیح برخی مـوارد آموزشـی در آمـوزش زبـان فارسی، چه در مرحلۀ آغازین آموزش (سال اول و دوم ) و چه در برنامه های آموزشی پنج سـاله ، لازم به نظر می رسد.
در خصوص آماده سازی کتاب آموزشی پایۀ زبان فارسی در مرحلۀ آغـازین آمـوزش ، لازم است به روش های کلی و مهم در آموزش گام به گام کتاب پایه ، با در نظر داشتن کـاربرد آن در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه دولتی زبان شناسی مسکو، توجه داشت .
در برنامـۀ آموزشـی، مـی تـوان بـالا بـردن مهـارت هـای کلامی پایدار را، که برای ارتباط و معاشرت روزمره در این موضوعات لازم اسـت ، پـیش بینـی کرد و جنبۀ کشورشناسی را در روند آموزش زبان فارسی بـه خـارجیزبانـان مـورد توجـه قـرار داد.
وظیفۀ بسیار مهم در روند آموزش ، مشـخص سـاختن حـداقل واژگـانی اسـت کـه در زبـان معاصر، برای حداکثر ارتباط در مرحلۀ آغازین آموزش ، در چارچوب کتاب آموزشی پایـه ، بـه کار می رود؛ همچنین ، لازم است متون آموزشـی، بـا مشـارکت گویشـور بـومی زبـان ، تنظـیم و تدوین شود.
- Часть 1 4- Практический курс персидского языка.