چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر دوره آموزش سواد رسانه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان آگاهی دانش آموزان دوره دوم مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ١٣٩٤-٩٥ صورت پذیرفته است . روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر تهران بود، که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ٤٠ نفر از دانش آموزان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش ، آزمون محقق ساخته آگاهی که میزان پایایی آزمون از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ٧٩/٠ به دست آمد. پس از اجرای پیش آزمون بر روی هر دو گروه، گروه آزمایش طی شش جلسه با استفاده از نرمافزار چندرسانه ای محقق ساخته آموزش دیدند و گروه کنترل به دوراز متغیر مستقل نگاه داشته شدند. پس از اتمام آموزش از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخص های مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیری) استفاده شده است . نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش سواد رسانه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث افزایش میزان آگاهی دانش آموزان از سواد رسانه ای شده است . نتایج این پژوهش در راستای سایر پژوهش های انجام شده، بیانگر نقش مثبت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سواد رسانه ای و افزایش آگاهی در ارتباط با مولفه های اساسی سواد رسانه ای بود.
This research aims to study the effect of Information and communication technology-based media literacy education program on knowledge in the second grade of elementary school students in Tehran of the academic year 2015-2016 .
The research methodology was quasi-experimental. Research statistics subjects include all of the students in the second grade of elementary school in Tehran. With using Purposive sampling method, 40 students were selected and randomly were replaced in experimental and control groups. Data Collection tools used in this study was the Researcher made test of knowledge That the reliability of the test knowledge calculated Cronbach's alpha coefficient was 0/79. After the pre-test on both groups, the independent variable (education by multimedia) were administered in six sessions on the experimental group and the control group were well away from the independent variable. After completing the education with multimedia, post-test was conducted in both of groups. For analyze data, statistics methods were used both in descriptive and inferential levels.
the results showed that the students’ knowledge that have received material through multimedia method have learned much more. The results showed that ICT-based media literacy education increases students’ knowledge about media literacy.
The results are in line with other researches, showed that the use of ICT in media literacy education and knowledge in relation to the basic elements of media literacy.
خلاصه ماشینی:
روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر تهران بود، که با استفاده از روش - «بخشی از هزینه های این پژوهش ، توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تأمین شده است .
در ارتباط با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، یافته های پژوهش رحمتی (١٣٩٣) با عنوان بررسی تأثیر استفاده از چندرسانه ای مفاهیم علوم بر یادگیری، یادداری و انتقال یادگیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی که به روش شبه آزمایشی انجام شد، نشان داد گروهی که از طریق چندرسانه ای مفاهیم علوم آموزش دیده بودند در مقایسه با گروه گواه که تحت آموزش سنتی بودند در آزمون یادگیری، یادداری و آزمون انتقال یادگیری عملکرد بهتری نشان دادند.
بر اساس نتایج مندرج در جدول ٢، میتوان به این توصیف دست زد که آموزش سواد رسانه ای با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (چند رسانه ای آموزشی) باعث افزایش آگاهی در دانش آموزان گروه آزمایش شده است .
بنابراین نمرات پس آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل با کنترل اثر پیش آزمون ازلحاظ آماری در سطح اطمینان ٠/٠٥ دارای تفاوت معنادار است و با اطمینان ٩٥ درصد این فرض که آموزش سواد رسانه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آگاهی دانش آموزان تأثیر دارد تائید میگردد.
٥. بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزش سواد رسانه ای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان آگاهی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهر تهران صورت پذیرفت .
در کل ، نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (عمدتا چند رسانه ای آموزشی) بر افزایش آگاهی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در ارتباط با پیامهای رسانه ای تأثیرگذار بوده است .