چکیده:
جایگاه تلویزیون که تا پیش از این بیشترین سهم را در سبد مصرف رسانهای مخاطبان داشت، حالا با تحولات سریع حوزه رسانههای نوین به جد در معرض تهدید است. هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی راهکارهایی برای استفاده از ظرفیتهای پهنباند در ارتقای جایگاه تلویزیون در سبد مصرف رسانهای مخاطبان است. برای شناسایی این راهکارها با استفاده از روش دلفی کلاسیک به خبرگان حوزه علوم ارتباطات و متخصصانی که در زمینه رسانههای بر بستر پهنباند خبرگی نظری و یا تجربی داشتند، رجوع شد. 21 نفر از ایشان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش دلفی در سه دور اجرا شد که در مرحله اول از طریق روش مصاحبه عمیق و در مراحل بعدی به کمک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. نهایتا اعضای پنل دلفی درباره 21 راهکار که در 5 بخش «محتوایی»، «مدیریتی»، «تکنیکی»، «خط مشی گذاری» و «تجاری- اقتصادی» طبقهبندی شده بودند، به اجماع نظر رسیدند. از مهمترین راهکارهای محتوایی شناساییشده میتوان به «تولید محتوای مختص فضای مجازی» و «تغییر در مدل خبررسانی»؛ از مهمترین راهکارهای مدیریتی به «مخاطب شناسی بستر پهنباند» و «ارتقای سطح سواد رسانهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای تکنیکی به «تحول در حوزه آرشیو» و «استفاده از ظرفیت بازخوردگیری برای واکاوی ویژگیهای کاربران»؛ از مهمترین راهکارهای خط مشی گذاری به «تنظیم مقررات روشن» و «تعامل بازیگران حوزه پخش فراگیر صوت و تصویر در فضای مجازی» و از مهمترین راهکارهای تجاری- اقتصادی به «خلق ارزش افزوده برای فروش محصولات بیشتر» و «ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات» اشاره کرد.
Enjoying the biggest space in the media consumption basket of audiences in the past, TV is now facing a serious threat due to the rapid changes occurring in the arena of new media. The main objective of this paper is to identify solutions and ways in using broadband capacities to promote the status of TV in the consumption basket of the audiences. To identify these solutions, communications experts and media specialists who enjoy expertise in the field of theoretical and experimental broadband context, were contacted and interviewed. Among them 21 people were selected through purposeful sampling. Delphi study was conducted in three rounds; in the first round, the required data was gathered using deep interview method and then a questionnaire. Finally, the members of the Delphi panel consensed on 21 ways, which had been classified in the five sections of "content", "management", "technical", "policy-making" and "commercial-economic", reached consensus. "producing content special for the cyberspace" and "making change in news releasing model" are among the most important identified content solutions; "broadband media audience research" and "enhancing the media literacy of users” are the most significant management solutions; “making changes in archive area" and "utilizing the capacity of receiving feedbacks for analyzing the characteristics of the users" are among the most technical solutions; "making clear rules" and "the interaction of actors working in the field of audio and video comprehensive broadcast in the virtual space" are the most important policy-making solutions and the most important economic-trade strategies are "creating added value for selling more products" and "making a suitable base for selling products.”
خلاصه ماشینی:
نکته قابل توجه در انحصار پخش گسترده صدا و تصوير براي صداوسيما پاسخ به اين سؤال را ضروري مي کند که آيا صداوسيما بايد از اين امتياز دست بکشد؟ و يا براي اين که مخاطبانش را حفظ کند، از انتقال پيام به صورت وسيع ، صرفنظر کرده و صرفاً در فضاي پهن باند خدمات خود را ارائه کند؟ از طرف ديگر، حتي الزام صداوسيما بـه پخـش کننـده فراگيـر بـودن نيـز موردتوجه است .
حال با توجه به موارد يادشده، به طور خلاصه مي توان گفت که از طرفي حـضور صداوسيما به عنوان پخش کننده گسترده صدا و تصوير در کشور با توجه به شرايط ويژه و به خصوص کشور امري لازم و حياتي بوده و صداوسيما بايد همچنان با قباي پخـش کننده فراگير به کار خود ادامه دهد؛ و از طرف ديگر با توجه به همه گيـري پهـن بانـد و افزايش مخاطبان و مصرفکنندگان آن در کشور و وجود فرصـت هـا و تهديـدات ايـن فناوري براي صداوسيما به عنوان بزرگترين رسانه صوتي و تصويري در کشور، بايد به شيوههايي دست پيدا بکنيم که علاوه بر استفاده از مزيت هاي پخش وسيع براي سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، از ظرفيت هايي که پهن باند در اختيار صداوسـيما قرار مي دهد نيز در جهت ارتقاي مخاطبان صداوسيما استفاده کنيم .
شـکل ١بـه صورت خلاصه راهکارهاي نهايي را معرفي کرده است : / شکل ١- راهکارهاي نهايي شناسايي شده پژوهش راهکارهاي محتوايي : حفظ و ارتقاي مزيت رقابتي تلويزيون بـه عنـوان يـک توليدکننـده محتـواي باکيفيت نسبت به پهن باند با توجه به تقسيم سبد مصرف رسانه اي مخاطبان، صداوسيما بايد تلاش کند سهم خود در سبد مصرف مخاطبان را در فضاي پخش فراگير حفظ کند.