چکیده:
یکی از مشکلات احکام حج، بحث قاعدگی زنان در حج م یباشد. شیعه امامیه معتقد
است که زن حائض نمی تواند طواف را ب هجا آورد. پس باید در ضیق وقت نایب بگیرد؛ اما
در بین مذاهب اربعه اهل سنت دو نظریه کلی وجود دارد:
1. زن حائض نمی تواند طواف کند.
2. زن حائض می تواند با تحفظ و غسل طواف را خودش ب هجا آورد، البته در ضیق وقت.
این نوشتار به بررسی ابعاد مختلف بحث از منظر فقه مقارن پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"شیعه امامیه طبـق نظریـه فقهـای شــیعه امامیـه ، خـوردن قرص هایـی کـه از حامله شـدن جلوگیـری می کند و عـادت ماهــانه را بـه تــأخیر می انـدازد تــا زن بتوانــد روزه مـاه مبـارک رمضـان را بگیـرد، یـا طــواف کنــد و یــا اعمالــی کــه طهــارت در آن هــا شــرط اســت را انجــام دهــد، جایــز اســت و اعمـال زن در ایـن هنـگام صحیـح و مجـزی می باشـد (مناسـک حـج محشـی ، ١٣٨٢، ص ٣٠٥؛ حسـینی خامنـه ای ، اسـتفتائات جدیـد، ٢١٣) و هیـچ مانعـی از صحـت نیسـت .
وظیفه حائض در ضیق وقت از قول امامیه اگـر زنـی ، در عرفـات ، یـا مشـعر، یـا منـا متوجـه شـود کـه بعـد از اعمـال منـا حائـض می شـود و نمی توانــد تــا وقــت پــاک شــدن صبــر کنــد؛ مثــلا هم ســفرهای او بــه وطــن برمی گردنــد و او نمی توانـد در مکـه بمانـد، اعمـال بعـد از منـا؛ یعنـی طـواف حـج و نمـاز آن ، سـعی ، طـواف نسـاء و نمـاز آن را تأخیـر نینـدازد و بعـد از اعمـال روز عیـد در صـورت امـکان فـورا انجـام دهـد تـا نیـازی بـه نیابـت نباشـد.
دو فصلنا مه زن ، پـس از پـاک شـدن از حیـض بایـد غسـل کنـد و وضـو بگیـرد و طـواف و نمـاز را خودش گفتمان انجـام دهـد، ولـی چنانچـه احتمـال دهـد کـه پـس از پـاک شـدن ، قبـل از آنکـه از اول حیـض ده فقه واصول روز بگــذرد دوبــاره خــون ببینــد و نتوانــد دوبــاره اعمــال را بجــا آورد، می توانــد به عــلاوه آنکــه سال اول خـودش طـواف و نمـاز را انجـام می دهـد، بـه کسـی هـم نیابـت دهـد کـه طـواف و نمـاز را از پاییز٩٥زم٣س١تان طــرف او انجــام دهــد تــا اگــر بعــدا دوبــاره خــون دیــد و اعــاده اعمــال ممکــن نبــود، مشــکلی نداشـته باشـد."