چکیده:
نظریه آموزش مهارت های زندگی که از چندین دهه پیش در شاخه های مختلف علوم تربیتی و روانشناسی مطرح شده به همراه نظریه نوین آموزش زبان کاربردی و نیز نظریه هوش هیجانی-اجتماعی خمیر مایه اصلی این تحقیق را تشکیل می دهند. در این تحقیق به ارزیابی برنامه های درسی زبانی که اخیرا با ارائه دیدگاه برنامه های درسی زندگی-محور مورد انتقاد واقع شده اند پرداخته شده و نقش آنها در ارتقا توانایی های احساسی-اجتماعی زبان آموزان مورد مطالعه قرار گرفته است. آزمون سنجش تواناییهای هیجانی-اجتماعی مطالب آموزش زبان که مشتمل بر هفت زیر سازه و به شکل لیکرت شش گزینه ای از تعدادی زبان آموز در سراسر کشور بعمل آمد. انجام محاسبات تحلیل واریانس دوطرفه و رگراسیون چندگانه نشان داد به طور کلی محتویات برنامه های درسی آموزش زبان قابلیت افزایش توانمندی های هیجانی-اجتماعی افراد را نداشته، اما با دو مولفه از هفت مولفه ی زیر مجموعه آن یعنی خوش بینی و مدیریت استرس ارتباط معناداری داشته است. نتایج بدست آمده به همراه اهمیت و کاربردهای آموزشی و تحقیقاتی آن در تدریس و یادگیری زبان، نقش معلمان، جهت گیری کلاسهای زبان و طراحی و تدوین مطالب درسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"هوش یا توانایی های هیجانی -اجتماعی مفهوم نه چندان تازه ای در علم روانشناسی است که طبق بررسی ها و مطالعات بیشمار انجام شده نقش بسزایی در بهبود سطح کیفی زندگی افراد، پیشرفت شغلی و اجتماعی ، موفقیت تحصیلی ، محبوبیت و تاثیرگذاری شخصیت افراد بر دیگران، ایجاد مهارتهای برنامه ریزی و مدیریتی ، و نیز بهبود سطح روابط خانوادگی ، کاری، دوستانه و اجتماعی آنها ایفا می نماید (چان، لیتزکی ، ساسیک، بکتولد و گادشاک، ٢٠١٠؛ گرانز، ٢٠١١).
علاوه بر این ، جمعی از محققان علوم تعلیم و تربیت همچون دیویی (١٨٩٧)، فریره (١٩٩٨)، کریشنامورتی (١٩٨١)، و والترز (١٩٩٧) نیز همواره بر اهمیت مهارتهای زندگی تاکید و هدف نهایی ٣ Humanistic psychology آموزش را پرداختن به چالش ها و ابعاد مختلف زندگی افراد و کمک به آنها برای رویارویی مناسب با این مسائل دانسته اند.
پس از مطالعه دقیق مدلهای روانشناسی هوش هیجانی -اجتماعی ، بطور عمده سه مدل توصیف شده فوق (مدلهای میر و همکاران، ٢٠٠٠، گلمن ، ٢٠٠١ و بار-آن، ١٩٩٧)، تهیه فهرستی از مولفه ها و زیرمجموعه های پیشنهاد شده برای این مفهوم، تهیه لیستی از متداولترین کتابهای آموزش زبان حال حاضر، و نهایتا پس از تعیین آن دسته مهارتهای احساسی -اجتماعی که از ارتباط معنادارتری با یادگیری زبان برخوردار بودند، پیشقدم و قهاری یک پرسشنامه با چهل و چهار سوال طراحی و با استفاده از نرم افزار وینستپس ١٦ و اجرای عملیات مدلسازی رش ١٧ سوالات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
Effects of emotional intelligence and stress management training on job performance of non-academic staff of Lagos State University Nigeria."