چکیده:
در میان انسانها، علاوه بر مرد و زن افراد دیگری نیز وجود دارند که هم اندام مردانه دارند و هم اندام زنانه که به آنان خنثی گفته میشود پرسشی که همواره وجود دارد این است که آیا این گروه از افراد، در واقع مرد هستند یا زن؟ و یا نه مرد هستند و نه زن، بلکه جنسیتی ثالث دارند در مقابل زن و مرد؟ با توجه به اینکه هر یک از مرد و زن، تکالیف و احکام خاص خود را دارند )اگرچه در برخی از موارد احکامشان مشترک است(، این سوال مطرح میشود که افراد خنثی چه احکام و تکالیفی دارند، آیا باید به احکام مردان عمل کنند
و یا به احکام زنان؟ آیا باید اهل احتیاط باشند و یا اینکه می توانند برائت جاری کنند و...
در این نوشته ابتدا خنثی و اقسام آن تعریف می شود و سپس حقیقت جنسیت خنثی از دیدگاه
آیات قرآن، فقهای شیعه و سنی و روانپزشکان مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین راههای
تشخیص جنسیت خنثی و قواعد حاکم بر احکام خنثای مشکل از جمله مسائلی است که به آنها
پرداخته خواهد شد. پس از بیان این کلیات، احکام دو جنسیتیها در باب حج مورد بررسی
قرار می گیرد
خلاصه ماشینی:
"۶۱ طبق این بیان، ایشان خنثی را دارای جنسیت سومی نمی د اند بلکه یکی از دو قسم مذکر و مؤنث می داند، لکن به جهت اینکه دارای اندام مردانه و زنانه می باشد، تشخیص مرد و یا زن بودن او برای ما مشکل و در برخی موارد غیر ممکن است.
۵۳ ایشان فرموده اند: آیات قرآن، دلالت بر انحصار انسان ها بین دو جنس مرد و زن دارد و علاوه بر این، اینکه خداوند حکم زن و مرد را بیان کرده و اشاره ای به تکلیف و وظیفة شخص دیگری که هم مذکر و هم مؤنث ننموده، خود دلیل بر این است که خنثی قسم سومی برای انسان در مقابل مرد و زن نیست.
۷۳ ایـشان می فرماید: اولا آیات قرآن دلالت بر انحصار انسان ها بین دو جنس مرد و زن دارد و ثانیا خداوند حکم زن و مرد را بیان کرده و اشارهای به تکلیف و وظیفه شخص دیگری که هم مذکر و هم مؤنث است، نکرده است؛ و این دلـیل بر این است که خنثی قسم سومی برای انسان در مقابل مرد و زن نمی باشد.
برخی گفته اند که آیات، دلالت بر حصر نمی کند بلکه از باب غلبه است؛ یعنی غالب انسان ها و حیوانات که مذکر و مؤنث هستند را بیان می کند و در مقام بیان انحصار جنسیت بین مذکر و مؤنث نیست و لذا نمی شود به آیات استناد کرد و دلیلشان بر وجود قسم سوم به نام خنثی این است که خداوند فیاض است و فیض و رحمت الهی اقتضا دارد هرچه را که امکان وجود آن هست، به وجود آورد و چون امکان وجود موجودی بین مرد و زن وجود دارد آن را خلق کرده است."