چکیده:
واردات کالا به کشور بیشتر از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد و بنادر به عنوان مبادی اصلی ورود کالا به کشور مطرح هستند. فرآیند حمل و نقل و رساندن کالا به مراکز تقاضا نیازمند استفاده از یک سیستم نوین و هوشمند جهت انتقال هرچه بهتر کالا با کم ترین هزینه و زمان و با امنیت بالا می باشد. اما شیوه های فعلی و ساختار سنتی حمل کالا در نظام حمل و نقل کشور باعث شده که قیمت تمام شده ی کالا با رود. جهت حل این مشکل نیاز است که از سیستم حمل و نقل چندوجهی که تحت یک مسئولیت واحد، کالا از مبدا تا مقصد جابه جا می گردد در بنادر استفاده نمود. در این پژوهش جهت نشان دادن تاثیر حمل و نقل چند وجهی در افزایش بهره وری در بندر امام خمینی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) نه معیار و شش گزینه انتخاب گردید که پس از وزن دهی مشخص شد سه گزینه ترمینال انتقال کالا، سایت آماده سازی کالا و نهایتا فرآیند تخلیه و بارگیری بیشترین تاثیر در افزایش بهره وری و راندمان بندر امام خمینی را دارند. همچنین در بخش بعدی تحقیق جهت ارزیابی اقتصادی هزینه ی حمل کالا در سیستم چندوجهی با استفاده از مدل ریاضی و تشکیل تابلوی حمل و نقل مطابق با مدل تخصیص و حل آن در نرم افزار LINGO مشخص گردید که حمل و نقل چندوجهی در بخش واردات کالا به بندر امام خمینی نسبت به حمل و نقل تک وجهی کاهش ١٨ درصدی هزینه حمل را در پی خواهد داشت .
خلاصه ماشینی:
پرهزکار و همکاران درسال ١٣٩١در تحقیق خود که در دو مرحله انجام دادند، مرحله اول با حل مدل ارائه شده در محیط نرم افزاری EXCEL میزان واردات فولادبه کشور در فصول مختلف سال را برآوردکردند و در مرحله دوم با در نظر گرفتن هدف اصلی تحقیق مقادیر بهینه فولاد وارداتی به کشور در هر فصل ودر هریک از اسکله های A,B,C که در شمال وجنوب در نظر گرفته بودند راتعیین کردند و با ارایه مدل بهینه ، از حمل ونقل چندوجهی نشان دادند که با تخصیص میزان واردات کالا در بنادر کشور، علاوه برتامین به موقع محصولات و کالاهای مورد نیاز در فصول مختلف سال ، هزینه حمل و نقل از طریق مرزهای آبی نیز کاهش پیدا می کند[٩].
پس از مباحث مطرح شده در فصول پیشین مرحله ی شناخت و ارزیابی به پایان رسیده است لیکن به منظورتصمیم گیری برای کاهش هزینه های حمل کالا باید به این نکته توجه نمود که درچه مرحله ای از فرایند انتفال کالا در سیستم حمل و نقل چندوجهی می توان با مدیریت صحیح و اتخاذ تصمیم درست نسبت به افزایش بهره وری سیستم ، اقدامات لازم را انجام داد.
/ شکل ٣- ساختار سلسله مراتبی همانطور که در شکل ٣ دیده می شود ٩ معیار استهلاک وسیله نقلیه ، عوارض و گمرکی ، انبارداری ، ساخت ونگهداری راه ها و ترمینال ها، دستمزدها، بازرسی و مدیریت ، بسته بندی کالا، بیمه و سوخت به همراه ٦ گزینه ی بارگیری و تخلیه ، ترمینال انتقال کالا سایت آماده سازی کالا، حمل و نقل جاده ای ، حمل و نقل ریلی وحمل ونقل دریایی جهت انتخاب موثرترین گزینه در افزایش بهره وری در نظر گرفته شده است .