چکیده:
جو سازمانی انعکاسی از آرزش ها و عقاید در محیط کار است که تاثیرات معنی داری بر ارتقاء انگیزش کارآفرینی می گذارد.
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین جو سازمانی با ارتقا انگیزش کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور لردگان انجام شد.
این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری عبارت است ازکلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور لردگان به
تعداد ۹۵۰ نفر می باشد. از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه استفاده گردیده است که ۲۷۴ عدد بدست آمد. ابزار جمع
آوری داده ها دراین پژوهش ازنوع پرسش نامه می باشد که شامل توصیف جو سازمانی OCDQ)) هالپین وکرافت! و برای
سنجش انگیزش کارافرینی از پرسشنامه کارآفرینی محقق ساخته شده شامل ۸ سوال استفاده شده است. روایایی پرسشنامه ها
توسط متخصصین و پایایی پرسشنامه ها به کمک ضرریب آلفا کرونباخ برای پرسشنامه جو سازمانی برابر ۰/۷۸ و برای
پرسشنامه انگیزش کارآفرینی برابر ۰/۸۱ بدست آمد و چون از مقدار ۰/۷ بیشتر می باشد بنابراین مورد تایید می باشند. برای
تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 5۳55 استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین روحیه گروهی معلمان:
عدم دخالت و مزاحمت. صمیمیت. علاقمندی,» ملاحظه گریء عدم فاصله گیری و نفوذ و پویایی و ارتقا انگیزش کارآفرینی
دانشجویان دانشگاه پیام نور لردگان رابطه معنادار وجود دارد. بر اساس آزمون ۲ مستقل میزان انگیزش کارآفرینی بین پسران و
دختران متفاوت است؛ به عبارت دیگر سطح کارآفرینی بین پسران از دختران بیشتر است.
Organizational climate reflects the values and beliefs in the workplace and has significant effects on the
promotion of entrepreneurship motivation. This study has been conducted with the aim of investigating the
relationship between organizational climate and entrepreneurial motivation among Lordegan PNU students. This
is a descriptive and correlational research. The study population includes all of the 950 students of PNU, branch
of Lordegan, and the sample size was obtained as 274 students using Morgan table. To collect the required data
in this study, we used two questionnaires including Halpyn and kraft's Organizational Climate Description
Questionnaire, and a self-made entrepreneurship questionnaire consisting of 8 items used to evaluate
entrepreneurship motivation. The validity of the questionnaires was confirmed by experts and their reliability
was obtained using Cronbach's alpha coefficient as 0.78 and 0.81 for the Organizational Climate Questionnaire
and Entrepreneurship Motivation Questionnaire respectively, and it was confirmed as it was greater than 0.7.
SPSS was also used for data analysis.
The results of the research showed that the promotion of entrepreneurship motivation of Lordegan PNU students
is significantly related to their teachers' teamwork spirit, lack of interference and disturbance, intimacy, interest,
consideration, lack of distance, and influence and dynamicity. The independent t- test showed that male and
female students have different rates of entrepreneurial motivation. In other words, boys have a higher level of
entrepreneurship motivation than girls.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحقيق نشان داد که بين روحيه گروهي معلمان ، عدم دخالت و مزاحمت ، صميميت ، علاقمندي، ملاحظه گري، عدم فاصله گيري و نفـوذ و پويـايي و ارتقـا انگيـزش کـارآفريني دانشجويان دانشگاه پيام نور لردگان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه دوم : بين عدم دخالت و مزاحمت و ارتقا انگيزش کارآفريني دانشجويان دانشگاه پيام نـور لردگـان رابطـه معنادار وجود دارد (رجوع شود به تصویر صفحه)مطابق جدول ٢ خروجي نرم افزار SPSS مشخص مي شود کـه ضـريب همبسـتگي بـين عـدم دخالـت و مزاحمـت و انگيـزش کارآفريني برابر٠/٣٢١ ميباشد؛ و معنيدار بودن آن توسط عدد مقابل (sig) به عنوان سطح معنيداري نشان داده شـده اسـت .
. رابطه معناداري وجود ندارد=H٠ رابطه معنا داري وجود دارد= H١ (رجوع شود به تصویر صفحه)مطابق جدول ٣ خروجي نرم افـزار SPSS مشـخص مـي شـود کـه ضـريب همبسـتگي بـين صـميميت و انگيـزش کـارآفريني برابر٠/٤٤٦ ميباشد؛ و معني دار بودن آن توسط عدد مقابل (sig) به عنوان سطح معنيداري نشان داده شـده اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه)مطابق جدول ٤ خروجي نرم افزار SPSS مشـخص مـي شـود کـه ضـريب همبسـتگي بـين علاقمنـدي و انگيـزش کـارآفريني برابر٠/٥٠٢ ميباشد؛ و معنيدار بودن آن توسط عدد مقابل (sig) به عنوان سطح معنيداري نشان داده شده اسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه)مطابق جدول ٦ خروجي نرم افزار SPSS مشخص ميشود که ضريب همبستگي بين عدم فاصله گيـري و انگيـزش کـارآفريني برابر٠/٤١١ ميباشد؛ و معنيدار بودن آن توسط عدد مقابل (sig) به عنوان سطح معنيداري نشان داده شده اسـت .
This study has been conducted with the aim of investigating the relationship between organizational climate and entrepreneurial motivation among Lordegan PNU students.