چکیده:
بیش از یک سوم جمعیت کشور ایران را نوجوانان زیر ١٨سال تشکیل می دهند و شیوع پر خاشگری در این سنین بالا است . ار انجا که کو دکان و نو جوانان اینده سازان کشور هستند و پرخاشگری میتواند اثرات زیان باری بر سلامت جسم و روان انان داشته باشد و ضرورت کاهش خشم و پرخاشگری در نوجوانان نیازمند آموزش میریت خشم کنترل آن است . این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم بر کنتل خشم و کاهش خشم در دانش آموزان انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهشهای شبه ازمایشی است . آزمودنیهای این مطالعه را ٣٠ نفر از دانش آموزان دختر پایه دهم هنرستان ام السلمه شهرستان میناب تشکیل دادند که خود داوطلب شرکت در کارگاه بودندو به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این تعداد در دو گروه با برنامه مداخله یکسان اموزش مدیریت خشم را به مدت چهار جلسه (هفته ای یک بار) و در جلسات نیم ساعته گذراندند. ابزار پژوهش ، سیاهه خشم حالت – صفت اسپرینگر بود که قبل و پس از اموزش بوسیله دانش آموزان تکمیل شد. نتایج آزمون بیانگر افزایش معنا دار کنترل خشم در گروه نمونه پس از طی دوره اموزش است . لذا میتوان اذعان داشت که با آموزش کنترل خشم میتوان به افزایش کنترل خشم و مدیریت ان دست یافت .
خلاصه ماشینی:
"Kellner و Tutin در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که برنامه کنترل خشم برای دانش آموزان بطور موفقیت آمیز رفتار پرخاشگرانه را کاهش داده و باعث کنترل بیشتر شرکت کنندگان بر خشم خود شده است همچنین آموزش در گروه باعث ارایه پاسخ مثبت از سوی همسالان و تقویت رفتار صحیح میشود (١٩) Kellner و Bry در مطالعه خود بر روی ٨ دانش آموز نوجوان (١٤ تا ١٥ سال) مقیم مراکز ویژه که دارای مشکلات عاطفی بودند به این نتیجه رسیدندکه درگروه مداخله نمره پرسشنامه اختلال سلوک والدین از٩٢/٥٧ به ٨٠/٢٨ و نمره معلم پرسشنامه اختلال سلوک از ٨١/٠٠ به ٦٥/٠٠ کاهش یافته بود و نتیجه گرفتند که درگروه آزمون آموزش مهارت کنترل خشم سبب کاهش پرخاشگری میشود درحالی که درگروه کنترل این کاهش وجودنداردنکته قابل توجه این است که این کاهش درطی جلسات نیزوجود دارد بطوری کاهش در رفتار پرخاشگرانه از هفته ٨ مداخله دیده میشود و تا ٦ ماه بعد از مداخله نیز تداوم دارد (٢٠).
از سوی دیگر مقایسه میانگین قبل از مداخله در دو گروه ازمون و شاهد با هم اختلاف معنی داری نداشتند در حالی که بلافاصله پس از آموزش و یک ماه پس از آموزش بین میانگین پرخاشگری دو گروه اختلاف آماری مشاهده شد به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مهارت کنترل خشم منجر به کاهش پرخاشگری واحدهای پژوهش در گروه آزمون شده است و مداخله انجام شده موثر بوده است .
[The Effect of intellectual, behavioral and emotional methods of group training in anger management in male high school students].
[Effect of social skill training, self control and condition management by parent method on deacrease of children aggression]."