چکیده:
زﻣﯿﻨﻪ و ﻫﺪف: اﺧﺘﻼل ﺧﻮردن ﺳﻮﻣﯿﻦ اﺧﺘﻼل رواﻧﯽ ﺷﺎﯾﻊ در ﺑﯿﻦ ﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ در ﺑﺮوز اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮردن ﻧﻘﺶ دارﻧﺪ ﻣﯽﺗﻮان ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر اوﻟﯿﻪ را ﻧﺎم ﺑﺮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر اوﻟﯿﻪ و ﻋﻼﯾﻢ اﺧﺘﻼل ﺧﻮردن در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺟﻨﺪیﺷﺎﭘﻮر اﻫﻮاز ﻃﺮاﺣﯽ ﮔﺮدﯾﺪ.
روش ﺑﺮرﺳﯽ: در ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﺪاد 400 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1393-94 ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن 272 ﻧﻔﺮ دﺧﺘﺮ و 128 ﻧﻔﺮ ﭘﺴﺮ ﺑﻮدﻧﺪ. ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر اوﻟﯿﻪ و اﺧﺘﻼل ﺧﻮردن، ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﮥﻫﺎی ﻃﺮح واره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر اوﻟﯿﻪ ﯾﺎﻧﮓ (YSQ-SF) و اﺧﺘﻼل ﺧﻮردن 26-EAT ﺗﻮﺳ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮔﺮدﯾﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ، دادهﻫﺎ ﺑﺎ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﭘﻨﺞ ﺣﻮزه ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر اوﻟﯿﻪ و ﻋﻼﯾﻢ اﺧﺘﻼل ﺧﻮردن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن راﺑﻄﮥ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﺣﻮزه ﻋﺪم ارﺗﺒﺎط و ﻃﺮد راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﯽ داری (0/0001= p و 0/23 = r)، در ﺣﻮزه ﺧﻮدﻣﺨﺘﺎری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺨﺘﻞ ﺷﺪه راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﯽ داری (0/0001= p و 0/17 = r)، در ﺣﻮزه ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻞ ﺷﺪه راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﯽ داری (0/0001= p و 0/18 = r)، در ﺣﻮزه دﯾﮕﺮ ﺟﻬﺖ ﺑﻨﺪی راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﯽ داری (0/0001= p و 0/24 = r)و در ﺣﻮزه ﮔﻮش ﺑﻪ زﻧﮕﯽ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ و ﺑﺎزداری راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﯽ داری (0/0001= p و 0/17 = r). ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، اﻓﺰاﯾﺶ ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر اوﻟﯿﻪ در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻼﺋﻢ اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮردن آﻧﺎن ﻫﻤﺮاه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻋﻼﺋﻢ اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮردن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن از روی ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر اوﻟﯿﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ (0/0001>p و 5/93 =F). و ﺣﻮزه دﯾﮕﺮ ﺟﻬﺖ ﺑﻨﺪی ﻃﺮﺣﻮاره ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﮔﺎر ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﺑﺘﺎی 0/15 ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﯽ داری ﻋﻼﺋﻢ اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮردن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ کنند.
خلاصه ماشینی:
"همچنین با توجه به جدول ٤مشاهده می شود رگرسیون پیش بینی علائم اختلالات خوردن دانشجویان از روی متغیرهای حوزه های طرحواره های ناسازگار اولیه (عدم ارتباط و طرد، خودمختاری و عملکرد مختل شده ، محدودیت های مختل شده ، دیگر جهت بندی و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری) معنی دار میباشد (٠٠٠٠١<p و ٥/٩٣ =F).
جدول ١: اطلاعات جمعیتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز شرکت کننده در پژوهش حاضر متغیرهای جمعیتی فراوانی درصد فراوانی جنسیت دختر 272 68 پسر 128 32 سن ١٨-٢١ سال 143 35/8 ٢١-٢٥ سال 257 64/2 وضعیت تاهل مجرد 40 10 متأهل 360 90 مقطع تحصیلی کارشناسی 270 67/5 کارشناسی ارشد 50 12/5 دکترای حرفه ای 80 20 وضعیت شغلی شاغل 68 17 غیر شاغل 332 83 جدول ٢: میانگین ، انحراف معیار نمرة متغیرهای طرحواره های ناسازگار اولیه و علایم اختلالات خوردن دانشجویان متغیر شاخص های آماری آزمودنیها میانگین انحراف معیار تعداد MS در حوزه عدم ارتباط و طرد کل دانشجویان 1/63 2/74 400 MS در حوزه خود مختاری و عملکرد مختل شده کل دانشجویان 0/810 1/91 400 MS در حوزه محدودیت های مختل شده کل دانشجویان 1/72 1/94 400 MS در حوزه دیگر جهت بندی کل دانشجویان 1/70 1/72 400 MS در حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری کل دانشجویان 2/11 2/06 400 علائم اختلالات خوردن کل دانشجویان 7/05 5/32 400 جدول ٣: ضرایب همبستگی ساده بین طرحواره های ناسازگار اولیه و علائم اختلالات خوردن دانشجویان متغیر ملاک شاخص آماری متغیر پیش بین ضریب همبستگی (r) سطح معنی داری(p) تعداد نمونه (n) طرحواره حوزه عدم ارتباط و طرد 0/23 0/0001 علائاختلالات طرحواره حوزه خودمختاری 0/17 0/0001 م خوردن طرحواره حوزه محدودیت ها 0/18 0/0001 400 طرحواره حوزه دیگر جهت بندی 0/24 0/0001 طرحواره حوزه گوش به زنگی 0/17 0/0001 جدول ٤: ضریب همبستگی چندگانه متغیرپیش بین (طرحواره های ناسازگار اولیه ) با علائم اختلالات خوردن دانشجویان با روش ورود همزمان متغیرهای پیش بین R F p= t p= عدم ارتباط و طرد 0/10 1/65 0/100 خودمختاری /01 0/213 0/831 محدودیت های مختل 0/34 5/93 0/0001 0/06 1/07 0/282 دیگر جهت بندی 0/15 2/70 0/007 گوش به زنگی -0/03 -0/509 0/611 بحث و نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که هرچه میزان طرحواره های ناسازگار اولیه در دانشجویان افزایش مییابد به همان اندازه علایم اختلال خوردن آنان نیز زیاد میشود.
The specific content of core beliefs and schema in adolescent girls high and low in eating disorder symptoms."