چکیده:
شهرها به عنوان مراکز تجمع سرمایه مادی و انسـانی، در زمـان جنـگ بـه هـدفی عمـده بـرای دشـمن تبـدیل میشوند درنتیجه حمله به آن ها خسارات فراوانـی را پدیـد مـیآورد. اسـتراتژی دشـمن در حملـه بـه منـاطق غیرنظامی تحمیل فشارهای اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و روانی بر مردم و دولت است ؛ به طوریکه در طول جنگ های دهه های اخیر، غیرنظامیان اصلی ترین قربانیان جنگ بوده اند. در حال حاضر نیز وقوع جنگ علیـه کشور با توجه به شرایط منطقه و درگیری در کشورهای اطراف و تصرف عراق و افغانستان به دست آمریکا بسیار محتمل مینماید. شهر مرزی بانه با توجه به قرار گرفتن در نقطه غربی ایران و هـم مـرز بـودن بـا کشـور عراق که یکی از پایگاه های نظامی آمریکا است موقعیت استراتژیک خاصی دارد. لذا هدف از این پژوهش ارائه راهکارهایی جهت افزایش پایداری دفاعی شهر مرزی بانه متناسب بـا نیازهـای دفـاعی- امنیتـی شـهر و ویژگیهای جغرافیایی آن است . داده های تحقیق متناسب با اهداف از یافته های میدانی و عکس های هوایی اسـتخراج گردیـده سـپس تحلیـل وضعیت شهر با استفاده از نرم افزار GIS و شناسایی مراکـز اسـتراتژیک اقـدام صـورت گرفتـه اسـت . نتـایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که در حال حاضر شهر بانه فاقد یک برنامه جامع دفاعی جهـت تـامین امنیـت شهر و شهروندان در زمان بروز حملات احتمالی از سوی دشمن میباشد و همچنین سـاختار شـهر بـا اصـول پدافند غیرعامل هم خوانی ندارد.
خلاصه ماشینی:
"/ شکل شماره ٢: کاربری ارضی موجود شهر بانه شبکه حمل ونقل شهری : تحلیل شبکه معابر شهر بانه ازنظـر پدافنـد غیرعامـل بیـانگر نقـاط ضعف و قوت خاص خود است که میتوان به طور خلاصه این گونه ذکر کرد: ١- عدم عبور شبکه معابر اصلی از قسمت مرکزی شـهر و حلقـه ای بـودن معـابر اصـلی کـه دسترسی مرکز شهر به این معابر در مواقع بحرانی را محدود میکند؛ ٢- پراکنش ناهمگون شبکه معابر درجه ٢ که امکان دسترسـی سـریع بـا ایـن گونـه معـابر را دشوار میسازد؛ ٣- پل ها به عنوان عناصر ارتباط دهنده دو بخش شهر از محافظت کافی برخوردار نیستند؛ ٤- ساختار پرپیچ وخم مسـیرها در اغلـب منـاطق شـهر خصوصـا در منـاطق فرسـوده امکـان امدادرسانی و تخلیه جمعیت در مواقع لزوم را با ضعف مواجه میسازد؛ ٥- به دلیل عملکرد تجاری بانه در سطح ملی، ترافیـک بسـیار زیـاد خودروهـا داخـل شـهر خصوصا در روز و در مراکز پر ازدحام شهر، در مواقع خطر بحران ساز میشود؛ ٦- افزایش تراکم ساختمانی و جمعیتی در نواحی مرکـزی شـهر سـبب افـزایش ترافیـک و ناکارآمدی راه های درون شهری در آینده خواهد شد."