چکیده:
هدف این پژوهش ارزیابی اثربخشی دوره آموزشـی کارشناسـی رشـته اطلاعـات انتظـامی (گـرایش پشـتیبانی اطلاعات ) دانشگاه علوم انتظامی امین با استفاده از الگوی کـرک پاتریـک (سـه سـطح اول ) اسـت . پـژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصـیفی از نـوع پیمایشـی اسـت . بـرای سـنجش واکـنش ، یادگیری وعملکرد از ابزار پرسش نامه وکارنامه تحصیلی فارغ التحصیلان استفاده شده اسـت . جامعـه آمـاری این تحقیق را دانشجویان کارشناسی رشته اطلاعات (دانشجویان در حال آموزش و فارغ التحصیلان )تشـکیل می دهندکه برای سنجش سطح اول از دانشجویان دوره های مورد نظر که در حال آمـوزش هسـتند(٢١٠نفـر) براساس روش نمونه گیری حداکثری کوکران مورد سنجش قرار گرفته اند. برای سنجش سطح دوم وسـوم ، ارزشیابی یادگیری و رفتار،تعداد نمونه ٨٥نفر به روش خوشه ای بـه عنـوان نمونـه انتخـاب شـدند. نتـایج ایـن تحقیق نشان داد که آموزش های دوره کارشناسی اطلاعات از اثر بخشی مطلوب برای توانمند سازی کارکنان در اجرای ماموریت ها و وظایف محوله در محیط کار واقعی برخوردار می باشد فقـط در دروس پایـه از نظـر فرماندهان نمره اثربخشی پایین تر از حد قابل قبول بوده است . بنابراین بین آموزش های ارائه شـده و عملکـرد فارغ التحصیلان در محیط واقعی کار رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"از میان الگوهای مطرح برای ارزشیابی برنامه هـای آموزشـی بـا توجـه بـه ابعـاد و مؤلفه های مورد نظر در دانشگاه علوم انتظامی امین و تأکید رده های ناظر این دانشگاه (معاونت تربیت و آموزش نیروی انتظامی ) الگوی کـرک پاتریـک ١(١٩٧٠)اسـت کـه میزان اثر بخشی برنامه های آموزشی را در چهار سطح بـا عنـاوین ،ارزشـیابی عکـس العمل ،ارزشیابی یادگیری ،ارزشیابی رفتار،ارزشیابی نتیجـه و ارزشـیابی پیامـد قابـل ______________________________________________________ 1 -donald kirk patrick اندازه گیری و میسر می داند مبنای کار قرار گرفت و در واقع هدف اصلی این پژوهش آگاهی از میزان اثربخشی دوره هـای آموزشـی کارشناسـی اطلاعـات دانشـگاه علـوم انتظــامی امــین و ارائــه راهکارهــای مناســب بــرای بهبــود دوره هــا در ســطوح واکنش (رضایت )،یادگیری و رفتار است .
پیشنهادها با عنایت به نتایج حاصل از تحقیق مبنی بر اثر بخشی مطلـوب برنامـه آمـوزش هـای برای توانمندسازی آنان در محیط واقعی کار و ارتقای سطح یـادگیری آنـان در طـول دوره غیر از بعضـی دروس ،و اثربخشـی پـایین دوره در سـطح واکـنش پیشـنهادها و راهکارهایی به شرح زیر ارائه می شود: ١- باتوجه به نمره متوسط دانشجویان به وضعیت استادان لازم است ضـمن دقـت در جذب و بازنگری معیارها با رویکرد تسلط بر روش ها و فنون ارتباط مؤثر و روش ها و فنون تدریس با برنامه ای قوی و برگزاری کارگاه های تخصصی نسبت به رفع ضـعف های استادان در حوزه های رفتاری و تخصصی اقدام کرد."