چکیده:
این پژوهش بمنظور بررسی اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان پسر پایه ششم انجام گرفت. نمونه اولیه این پژوهش 86 نفر از دانش آموزان بودند که به روش خوشه یی از میان تمام دانش آموزان پسر پایه ششم شهر شیراز انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بعنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس جهت بررسی فرضیه های پژوهش، 30 نفر از افرادی که در این آزمون نمره های پایینتری کسب کرده بودند، انتخاب شده و بگونه یی تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. در مرحله بعد، گروه آزمایش بمدت ده جلسه 75 دقیقه یی، بشیوه اجتماع پژوهشی مورد نظر لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان تحت آموزش قرارگرفتند. در این جلسات، داستانهایی متناسب با هدف پژوهش انتخاب گردید و با مشارکت خود دانش آموزان خوانده شد. پس از آن، پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. سپس بمنظور بررسی فرضیه، از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که آموزش فلسفه به میزان معناداری باعث افزایش نمرات در انگیزه پیشرفت کودکان شده است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر برنامة «فلسفه برای کودکان» بر افزایش انگیزة پیشرفت دانشآموزان فاطمه عظمتمدار؛ دانشجوی دکتری علوم تربیتی منصوره مهدییار؛ دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز چکیده این پژوهش بمنظور بررسی اثربخشی برنامة فلسفه برای کودکان بر انگیزة پیشرفت دانشآموزان پسر پایة ششم انجام گرفت.
( 95 ) گرچه هدف اولیة برنامة فلسفه برای کودکان، آموزش مهارتهای تفکر به کودکان است، اما از آنجا که این برنامه برای نایل شدن به اهداف خود از داستان بهره میبرد، بنظر میرسد که بکمک داستانهایی با محتوای خاص و متناسب با سن کودکان میتوان به اهداف دیگری نظیر افزایش انگیزة پیشرفت و رغبت به موفقیت در آنان دست یافت.
از اینرو، با توجه به اهمیت موضوع و عدم پژوهشی مشابه در داخل و خارج از کشور، این پژوهش با هدف بررسی نقش برنامة فلسفه برای کودکان در انگیزة پیشرفت دانشآموزان انجام گرفت.
هدف و فرضیة پژوهش هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة «فلسفه برای کودکان» به روش اجتماع پژوهشی بر افزایش انگیزة پیشرفت دانشآموزان پسر پایة ششم شهر شیراز میباشد.
برای بررسی هدف موردنظر، این فرضیه در نظر گرفته شده است: اجرای برنامة «فلسفه برای کودکان» به روش اجتماع پژوهشی، در افزایش انگیزة پیشرفت دانشآموزان پسر پایة ششم تأثیر دارد.
جدول شماره 1: نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر اجرای برنامة فلسفه برای کودکان بر انگیزش پیشرفت شاخص مجموع درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری ضریب اتا انگیزه پیشرفت 21/17733 1 11 60/231 0001/ 89/ همانطور که در جدول فوق مشاهده میگردد، گروه آزمایشی که بشیوة اجتماع پژوهشی تحت آموزش قرار گرفتند، در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری را در نمرات انگیزه پیشرفت نشان میدهند."