چکیده:
اگر مدلهای مرسوم و رایج «برنامهریزی»، راه حل شکستخوردهای در دستیابی کشورها به استراتژیهای تحولآفرین است. پس چه باید کرد و چه راه دیگری پیش روی سیاستگذار وجود دارد؟ این مقاله در تلاش برای پاسخ به همین سوال است. بنیان اصلی این مقاله، تحقیق بسیار پرارجاع و استقبالشده جامعۀ آکادمیک، یعنی رودریک (2008) است که بهخوبی و بر اساس استدلالها و شواهد آماری متقن، رویکرد جدیدی به سیاستگذاری (خصوصا سیاستگذاری صنعتی) پیش روی سیاستگزاران کشورهای در حال توسعه میگشاید. رودریک نشان میدهد که استراتژیست اصلی در فرآیند توسعۀ هر کشور، کارآفرینان پیشگام آن کشور هستند که از طریق یادگیری و آزمون و خطای خود با کشف دریچههای جدید راهی برای تغییر حرکت کشور از فعالیتهای سنتی به فعالیتهای مدرن میگشایند و نهایتا موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم میآورند. در این میان و در این فرآیند کشف و یادگیری، نقش اصلی سیاستگزار، نه تلاش برای تدوین ابزارهای دخالت پیچیده، بلکه ایجاد یک شبکۀ همکاری نزدیک با کارآفرینان پیشگام جهت رفع گلوگاههای پیشروی آنها است. سپس از طریق سه موردکاوی تاریخی، اهمیت شکلگیری این شبکههای استراتژیک به نمایش کشیده خواهد شد. این موردکاویها عبارتنداز: کچآپ اقتصادی کشور لهستان؛ کچآپ صنایع شیمیایی آلمان؛ و توسعه تکنولوژیهای بسیار پیشرفته در دارپای آمریکا.
If the common models of “planning” are the failed solutions for countries to achieve evolutionary strategies (you can refer to other publications of this journal) then what should we do and what are the other solutions that policy makers should face? The article aims to answer these questions. The most principle ideas of this article are based on the popular and authoritative research of Rodrik (2008) which contains precise statistical proofs and reasoning. The research brings about a novel approach especially in the field of industrial strategy for policy makers in developing countries. Rodrik emphasizes that the main strategists in a country are the pioneer entrepreneurs of that country who develop new ways for moving from traditional performances to modern ones through learning، trial and error procedures which result in economic growth. In this regard، the policy makers’ main responsibility is not to develop complicated interference tools، but to create a collaborative network with other entrepreneurs to resolve the oncoming obstacles. Herein، we map the importance of strategic networks through case studies: Poland economic Ketchup; German chemical industry Ketchup; and the most modern technological developments in American Darpa.