چکیده:
عصر حاضر را عصر سلطه ارتباطات می نامند. بی گمان در مورد همه مسائل جهان، بزرگ ترین رسالت اطلاع رسانی بر دوش رسانه های جمعی است. امروزه رسانه ها با گسترش مرز های جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را تحت تاثیر قرار داده اند، به طوری که می توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه ای نام گذاشت. افزایش نقش وسایل نوین ارتباط جمعی در بخش های مختلف زندگی بشری سبب شده است که از آنها در زمینه های گوناگون استفاده شود. رسانه ها همان گونه که در ایجاد تحکیم و نقاط قوت سهم به سزایی دارند، گاهی در تضعیف پایه های اصلی جامعه نیز موثرند.
با توجه به کارکردهای متنوع رسانه های جمعی، همچون آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، ایجاد انسجام وتعلق اجتماعی، نظارت بر عملکرد ساختار قدرت و فراهم آوردن زمینه های مشارکت عمومی و نظارت همگانی در نظام اجتماعی، می توانند جایگاه در خور اعتنائی در تکوین، تکامل و نهادینه سازی شاخص ها و عناصر بنیادین ساختار سیاسی جامعه داشته باشند. رسانه های خبری نظیر روزنامه، مجله، کتاب، رادیو، تلویزیون، اینترنت و مانند آن به عنوان یکی از نهاد های مهم جامعه با تاثیری که بر عقاید و آرا و دیگر ابعاد زندگی بشر دارند، واقعیت های سیاسی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق می کنند تعیین کننده چشم انداز ما از جهان هستند.
بر خلاف مدرسه و دیگر نهادها و ارکان حیات انسانی، رسانه ها امری فراگیرند. ویژگی اصلی رسانه ها «همه جا» بودن آنهاست. آنها می توانند یک کلاس بی دیوار با میلیاردها شنونده تشکیل دهند. رسانه ها وظیفه حراست از محیط را بر عهده دارند؛ آنها باید با ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه، در پاسخ به نیاز های محیطی، مسئولیت انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را برعهده گیرند. رسانه ها هم حرکت و پویایی و نشاط را تقویت و تولید می کنند و هم رخوت، تنبلی و سستی را. از یک سو احساس های عاطفی، محبت و صداقت را بر می انگیزند و از سوی دیگر، احساس زشتی، دشمنی، بی اعتمادی، دروغ وخشونت را زنده می کنند. این کارکرد، به طور طبیعی موجب پیدایش تضاد های درونی- رفتاری در مقیاس فردی و اجتماعی می شود.
The current age is named as the age of communication dominance. Doubtlessly، the
biggest part of information science about all of world issues is on the massmedias.
Nowadays media have influenced on modern human identity by expansion of
geographical، cultural and political border ، in such a way that the modern human
identity can be named media identity. Increase in the role of modern means of mass
communication in various parts of human life have caused to using them in different
grounds. Although the media have a well – deserved role in create the strengthen
and power points، sometimes medias are also effective in weakening of basic
position of society.
Regarding to various functions of mass medias such as news and information
science، creating the Social belonging and attachment، Supervision on the operation
of power anatomy، providing of the grounds of public participation، and the general
supervision on social system can avail a worthy position in creation، perfection and
institutionalizing of indexes، and fundamental elements of political structure. news
media’s such as newspaper ، magazine ، book ، radio ،television ، internet and
something like them as one of important organization of society with the influence
which have on ideas and opinion and the other aspects of human life ، create social
and political facts for people which are the determiner of our view about the world. Contrary to schools، the other organizations، and the branches of human life، the Medias are comprehensive. The most important feature of medias is this that they are everywhere. Medias can form a classroom without wall which involved milliards audiences. medias undertake the protection duty of environment. medias under take the responsibility of transfer of social heritage from one generation to the next generation with making union among the society parts in removal of environmental needs. medias generate and enrich movement . activeness، and joy and also lassitude ، laziness ، and weakness. from one point. they excite the kindness ، emotive and truth feelings ، on the other hands ، they revive the feeling of distrust ، ugliness ، enmity ، lie، and violence. this function is naturally caused interior –behavioral contrarieties in social and individual scale.
خلاصه ماشینی:
با توجه به کارکردهای متنوع رسانه های جمعی ، همچون آگ-اهی بخش-ی و اط-لاع رس-انی ، ایجاد انسجام وتعلق اجتماعی ، نظارت ب-ر عملک-رد س-اختار ق-درت و ف-راهم آوردن زمین-ه ه-ای مشارکت عمومی و نظارت همگانی در نظام اجتماعی ، می توانند جایگاه در خور اعتنائی در تکوین ، تکامل و نهادینه سازی شاخص ها و عناصر بنیادین ساختار سیاسی جامعه داشته باشند.
رس-انه ه-ای خبری نظیر روزنامه ، مجله ، کتاب، رادیو، تلویزیون ، اینترنت و مانند آن به عنوان یکی از نه-اد ه-ای مهم جامعه با تأثیری که بر عقاید و آرا و دیگر ابعاد زندگی بش-ر دارن-د، واقعی-ت ه-ای سیاس-ی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق می کنند تعیین کننده چشم انداز ما از جهان هستند.
امروزه طبقه متوسط و مذهبی جامعه که توانایی اتصال به شبکه های م-اهواره ای را ندارن-د از تلویزی-ون ب-ه عنوان بهترین رسانه جمعی استفاده می کنند و همواره نقد و نظر درباره این رسانه بیشتر و پرجنجال تر از بقیه رسانه ها بوده است و حتی رسانه هایی چون روزنامه ها و مج-لات برای جذب مخاطبان خود به تلویزیون و جذابیت های آن متوسل می شوند.
هارولدلاسول در تحقیقات خود در سال ١۹٦٧ سه کارکرد عمده برای رسانه ها برشمرد: الف ( نظارت بر محیط به معنای جمع آوری و توزیع اطلاعات در مورد رویداد های محیط اطراف، هم در داخل و هم در خارج یک جامعه خاص و این امر تا اندازه ای، نظیر آن چیزی است که عموما به مثابه اداره و هدایت اخبار مورد نظر قرار می گیرد.