چکیده:
مطالعات در زمینه های مختلف سرمایه گذاری نشان می دهد که یک پیوند نزدیک بین تصمیم گیری و سرمایه گذاری در اقتصاد کشور وجود دارد. تصمیم گیری های سرمایه گذاری معمولا همراه با احتمال شکست و یا موفقیت روبرو می باشد. هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در صنعت ورزش با استفاده از روش های تاپسیس و تحلیل پوششی داده ها می باشد. در این تحقیق روش انجام پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی می باشد. که بدین منظور ١٢٣ نفر از صاحبنظران حوزه ورزش به پرسشنامه تحقیق پاسخ گفتند. روایی محتوای این پرسشنامه به تایید خبرگان این حوزه رسیده و میزان پایایی آن نیز به کمک آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت . در پایان نتایج حاصل از پرسش نامه های تحقیق به کمک روش های تاپسیس و تحلیل پوششی داده ها مورد بررسی قرار گرفت . ونتایج حاصله نشان می دهد که کلیه عوامل شناسایی شده بر تصمیم گیری در سرمایه گذاری در صنعت ورزش تاثیر دارد و عوامل اقتصادی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر عوامل شناسایی شده برخوردار می باشد.
خلاصه ماشینی:
تصميماتي که توسط اداره کنندگان يک مؤسسه و يا توسط اشخاص ذيحق ، ذينفع درباره يک مؤسسه گرفته مي شود بسيار متنوع و متعدد است و از امور عادي و تکراري روزمره تا سياست گذاري و برنامه ريزي بلند مدت دامنه دارد(علي بخشي، ١٣٨١) در همين راستا تصميم گيري در خصوص سرمايه گذاري اهميت ويژه اي دارد، زيرا نتايج آن نه تنها بر زندگي و آينده سرمايه گذار اثر دارد بلکه مي تواند فعاليت بخش هاي سرمايه پذير را نيز تحت تاثير قرار دهد و لذا مي توان ادعا نمود که توسعه سرمايه گذاري از يک سو موجب جذب سرمايه هاي غيرکارا و هدايت آنها به بخش هاي مولد اقتصادي گرديده و از سوي ديگر با توجه به جهت گيري سرمايه گذاران (مبتني بر ريسک و بازده ) سرمايه گذاري ها در صنايعي هدايت خواهند شد که از سود بيشتر يا ريسک کمتري برخوردارند و اين امر موجب تحول و دگرگوني مناطق سرمايه پذير و تخصيص بهينه در منابع خواهد شد.
جدول رتبه بندي گزينه هاي برتر شاخص زير شاخص رتبه کسب شده به ترتيب اولويت اقتصادي ريسک سرمايه گذاري 1 ساختار ورزش عوامل جغرافيايي 2 اقتصادي تاثير تغييرات نرخ بانکي 3 اقتصادي ميزان معافيت هاي مالياتي 4 اجتماعي نقش مطبوعات و نشريات 5 سياسي تحريم هاي تحميلي 6 تجزيه و تحليل گزينه ها با استفاده از تحليل پوششي داده ها در اين بخش معيارهاي تصميم گيري به دو صورت طبقه بندي مي شوند.