چکیده:
ﻓﻀﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺤﯿﻄﯽ اﺳﺖ در راﺳﺘﺎی ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻣﺤﯿﻄﯽ ﮐـﻪ در ﺟﻬـﺖ ﺑـﺮآورده ﮐـﺮدن ﻓﻌﺎﻟﯿـﺖ های اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﺑﺎزﺗﺎﺑﯽ از ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی رﻓﺘﺎری و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺤﺮان زﯾﺴـﺖ ﻣﺤﯿﻄـﯽ ﮐﻪ ﺣﯿﺎت ﺑﺮ روی ﮐﺮه زﻣﯿﻦ را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯿﮑﻨﺪ و ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺼﺮف ﺳﻮﺧﺘﻬﺎی ﻓﺴﯿﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻋـﺚ ﺗﺸـﺪﯾﺪ اﯾـﻦ ﺑﺤـﺮان ﺷـﺪه لزوم اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی ﭘﺎک ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻃﺮاﺣﺎن ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺒﺰ ﻋﻤﻠﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت که ﻃﯽ آن ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻗﺒﻞ ﺑﻌﺪ و ﻃﯽ ﭘﺮوﺳﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﺳﺎﺧﺖ ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺣﺪ آﺳﯿﺐ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻼوه در ﻣﺴﯿﺮ اﯾـﻦ ﻋﻤـﻞ مصالح ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﻮده ﻋﻤﺮ ﻣﻔﯿﺪ ﻃﻮﻻﻧﯽ داﺷﺘﻪ و ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﭼﺮﺧﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﭼﯿﺰﻫﺎی ﺑﺎ ﻃﻮل ﻋﻤﺮ زﯾﺎد ﻫـﻢ ﻣﻔﯿﺪﻧـﺪ و ﻫـﻢ ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ ﻣﺎﻧﻊ ﻋﻠﯿﻪ اﺳﺮاف و ﺿﺎﯾﻌﺎت، و اﯾﻦ ﺑﻬﺘﺮ از اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺠﺪد ﯾﺎ ﺑﺎزﯾﺎﻓﺖ آﻧﻬﺎ اﺳﺖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ، اﻗﻠﯿﻢ زﯾﺴـﺘﯽ و ﺗﻐﯿﯿـﺮات آن، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی، ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺳﺒﺰ و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﻮم ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ از ﻣﻬـﻢ ﺗـﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮﮔـﺬار در ﺷـﮑﻞ ﮔﯿـﺮی روﯾﮑﺮدﻫـﺎی ﻌﻤﺎری ﭘﺎﯾﺪار در ﻻﯾﻪ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻃﺮاﺣﯽ، ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"چیزهای با طول عمر زیاد هـم مفیدنـد و هـم بزرگترین مانع علیه اسراف و ضایعات ، و این بهتر از استفاده مجدد یا بازیافت آنها است محیط زیست ، اقلیم زیسـتی و تغییـرات آن ، کاهش مصرف انرژی، ساختمان سبز و مسائل بوم شناختی از مهـم تـرین عوامـل تاثیرگـذار در شـکل گیـری رویکردهـای معماری پایدار در لایه های گوناگون فرایند طراحی، فرایند ساخت و تولید مصالح میباشند.
٢-٤ معیارهای طراحی معماری سبز فضای آموزشی توجه به مکان یابی مدارس با درنظرگرفتن عواملی چون دسترسی آسان بـرای سـواره و پیـاده ، تـأمین امنیـت بـرای کودکـان ، همجواری و سازگاری فعالیتهای مدرسه ، آینده نگری و قابلیت توسعه ، توجه به اقلیم و کیفیت های محیطی چون آلودگی هـوا، سر و صدا، اقتصادی بودن و غیره و برخورد سیستماتیک با روش درست برای ارزیابی و اولویت بندی ها از جمله عوامل مهم در مکانیابی مدارس محسوب میگردد(لطف عطا، ١٣٨٩).
ضرورت پذیرفتن ایـن اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار می باشـد و شـاید تنهـا بـه سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فناوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این بار با استفاده از مصالح گوناگون ویا با ترکیب های مختلفی از آنها، ساختمان ها، محـیط را بـا توجـه بـه نیـاز هـای کاربران تغییر میدهند(شبانی، ١٣٩١)."