خلاصه ماشینی:
"این رویکرد معتقد است افزایش اندازه و مرزهای یک سازمان تا اندازه معینی به ارزش بیشتر میانجامد ولی پس از سطح معینی،تاثیر مولفههایی همچون ضرورت انعطافپذیری،تلاطم محیطی،تحولات فنآوری و بازار موجب میشود هزینهها بر منافع پیشی گیرد و ازاینرو است که سازمانها مجددا روی،به کوچک شدن و همکاری بین سازمانی میآورند.
بهطور خلاصه شبکههای تهی برای شرایط زیر مناسب است: مصرفکنندگان نهایی دارای نیازها و خواستهای بسیار متمایز بوده و در بخشهای مختلف قرار دارند؛ در تولید محصول یا خدمت،انبوهی از مهارتها مورد نیاز است؛ روابط بین اعضا براساس معامله صورت میگیرد؛ فنآوری زیر سلطه اعضای شبکه قرار دارد؛ هماهنگکننده شبکه(سازمان محور) وظیفه بازاریابی یا واسطهگری را انجام میدهد.
شبکه ارزش افزوده برای شرایط زیر مناسب است: ترجیحات مصرفکننده نهایی نامشخص بوده و تقسیمبندی بازار مشکل باشد؛ روابط،معاملهگرانه بوده و تغییرات محیطی کم باشد؛ وظیفه محوری نوآوری بوده و توانایی اصلی سازمان محور نیز بر طراحی محصول،هماهنگی تولید و بازاریابی متمرکز باشد؛ اعضای شبکه،متخصصانی هستند که وظایف کاملا مشخص را با هزینه کم انجام میدهند.
در این جدول شماره 1-ویژگیهای انواع مختلف شبکهها نوع شبکه ویژگیها\شبکه انعطافپذیر\شبکه تهی\شبکه مجازی\شبکه ارزش افزوده تغییرات محیطی\سریع\سریع\بلندمدت\بلندمدت روابط اعضا\همکاری کامل\معاملهای\همکاری(سنتی)\معاملهای توانایی محوری هماهنگکننده شبکه\آگاهی از بازار و طراحی\بازاریابی\نواوری و تولید\طراحی و تولید محصول بازاریابی و هماهنگی توانایی محوری اعضای شبکه\تخصص/تولید\تولید\دسترسی به بازار و توانایی در فنآوری\تخصص در تولید خاص با مزیت هزینهای ساختار بازار\نیاز و خواستهای متنوع مصرفکننده نهایی\قابلیت تقسیمبندی ایجاد تمایز\پیچیده،پویا و قابل تقسیمبندی\ترجیحات مبهم مشتری و نبود امکان تقسیمبندی حالت تحولات محیطی نسبتا کم بوده و سازمان محور درصدد ایجاد روابط همکاری با دیگر سازمانهاست."