چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول انجام گرفت . مطالعه حاضر به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر خرم آباد در سال تحصیلی ٩٥- ١٣٩٤ بود. حجم نمونه به تعداد ٥٠ نفر (٢٥ نفر گروه آزمایش و ٢٥ نفر گروه گواه ) با استفاده از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. گروه آزمایش ، تحت آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر به صورت گروهی قرار گرفت . بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و گواه ، پس آزمون و مجددا ٢ ماه بعد، پیگیری به عمل آمد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (٢٠٠١) و سرسختی تحصیلی کوباسا و همکاران (١٩٨٢) بود. تحلیل داده ها با استفاده از ١٩-spss و روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش امید بر افزایش میزان اشتیاق تحصیلی(٠٠٠١<P) و سرسختی تحصیلی(٠٠١<P) تاثیر معنادار دارد. این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ گردید.
خلاصه ماشینی:
"لذا با توجه تحقیقات فوق و این که سرسختی با شیوه های مقابله ای سازگارانه ارتباط مثبت و معنادار و با سبک های مقابله ای ناسازگارانه ارتباط منفی و معنادار دارد و سرسختی باعث کاهش افسردگی و اضطراب میشود(بابلان ، قاسم پور و حسن - پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ زاده ،١٣٩٠) و از طرفی هم ، اشتیاق تحصیلی یکی از موارد مهم یادگیری برای یادگیری دانش آموزان است که از عوامل مثبت در موفقیت تحصیلی دانش آموزان به شمار میرود(گاسوسوهولگادو و همکاران ، ٢٠١٣)، افزایش اشتیاق و سرسختی تحصیلی در دانش آموزان نیاز به یک برنامه جامع ، عملیاتی و چندبعدی یعنی آموزش گروهی امید دارد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر میزان اشتیاق و سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول انجام شده است .
این پژوهش های تربیتی شماره ٣٣ - پاییز و زمستان ١٣٩٥ نتایج نشانگر این است که آموزش گروهی امید به طور معنیداری اشتیاق و سرسختی تحصیلی را در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش داده است .
بنابراین ، آموزش گروهی امید سبب توانمند شدن دانش آموزان در مقابله با چالش های تحصیلی میشود، چرا که دانش آموزانی که دارای ویژگی سرسختی تحصیلی هستند، معمولا بر زندگی خود کنترل بیش تری احساس میکنند، نسبت به آن چه انجام میدهند تعلق خاطر بیش تری دارند و در قبال عقاید و تغییرات جدید پذیرا هستند و همچنین برای رسیدن به اهداف تحصیلی سخت تلاش و کوشش میکنند."