چکیده:
رشد جمعیت و تنوع زندگی اجتماعی و جمعی افراد و مهمتر از همه، طی مسیر توسعه و تعالی برای هر جامعه ای که شرایط آن نهادینه کردن ارزش های مشترک را ایجاب می کند، سبب شده سرنوشت انسان ها به دلیل عدم بهره مندی از اطلاعات و آموزش های لازم در خصوص نحوه چگونه زیستن در کنار یکدیگر و رعایت اعتدال در زندگی، با بحران های جدی مواجه شود. رویکرد نوین به مقوله توسعه نظام های اجتماعی برای قرن 21، حرکت به سمت یک جامعه مبتنی بر دانایی به عنوان محرک تحولات اقتصادی و اجتماعی است. در جوامع کنونی، خوب زیستن و اعتدال در زندگی، نیاز به آموزش روزبه روز دارد که از نظام های آموزش رسمی و غیررسمی آغاز و با آموزش های مداوم و مستمر، به صورت اطلاع رسانی های عمومی تداوم می یابد و بررسی این مهم همواره مورد توجه برنامه ریزان یک جامعه قرار دارد. لذا این پژوهش با هدف شناخت موضوعات اطلاع رسانی شهری، به بررسی شرایط موجود و مورد انتظار موضوعات اطلاع رسانی متخصصان در شهر اصفهان پرداخته است. بدین منظور پرسشنامه هایی تهیه و در اختیار شهروندان و متخصصان قرار گرفته و از بررسی و تحلیل آنها به کمک تکنیک TOPSIS موضوعات اطلاع رسانی مورد نیاز، مشخص و اولویت بندی شده اند. نتایج نشان داد که در شرایط موجود بیشترین اطلاع رسانی در حوزه مهارتی و کمترین اطلاع رسانی در حوزه نگرشی شهروندان صورت گرفته و برای رسیدن به توسعه پایدار بایستی به اطلاع رسانی در زمینه ایجاد اتحاد و همبستگی اجتماعی و ایجاد زیرساخت های فرهنگی همت گمارد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین این پژوهش سعی دارد با تشخیص موضوعی اطلاعات مورد نیاز از نظر متخصصان که تاکنون در شهر اصفهان ارائه شده و اولویتبندی نیازهای آموزشی ایشان در شرایط مطلوب آینده، برنامه موضوعی آموزش شهروندی و اطلاعرسانی شهری را با تعیین اولویت زمانی برای همزیستی بهتر و حرکت به سمت پایداری زندگی اجتماعی تدوین نماید.
یافتههای پژوهش در مطالعهای که به منظور بررسی ویژگیهای یک الگوی نیازسنجی مطلوب و نیز مناسبترین شرایط اجرایی، زمانی، مکانی و کاربردیترین الگوهای نیازسنجی از نظر مدیران و کارشناسان در شهر انجام شد، مشخص گردید برای نیازسنجی موضوعات اطلاع رسانی در شهر، الگوهایی مناسب هستند که دارای این ویژگیها باشند: مفهوم نیاز را به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت ترکیبی بسنجد، منابع تعیین نیاز، جامعه، اهداف و ارزشهایشان باشند، از ابزارهایی نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه استفاده شود، شناسایی نیازها در سطح شهر انجام شود، مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله و مناسبترین شرایط مکانی حضور مشترک گروههای مختلف شهروندان و گردشگران باشد (فتحی و اجارگاه، 1381).
تحلیل نظرات متخصصان نشان میدهد که فعالیت و مشارکت شهروندان در تولید دانش و دستیابی به خلاقیت و نوآوری را مناسب دیدهاند که خود زمینه مناسبی برای ارتباط میان مراکز دانش در نقاط فرهنگی متعدد و دستیابی به تنوع فرهنگی لازم در رشد بهتر رفتارهای جمعی و درک هم نوع و افزایش تاب آوری و تحمل غیر هم نوع را در سطح شهر فراهم آورده است و وجود زمینههای مناسب کیفیت زندگی و افزایش استفاده از دستاوردهای فناوری اطلاعات نیز بستر حرکت به سوی دانایی را مناسب گردانده است."