چکیده:
آموزه تجسّم اعمال به تبیین کیفیت پاداش و کیفر اخروی میپردازد. در الهیات اسلامی، دو تفسیر متفاوت درباره این موضوع ارائه شده است: الف- تفسیرحقیقتانگارانه، ب- تفسیر مجازانگارانه. تصدیق هریک از این دو دیدگاه بر نوع بینش و رفتار انسان در دنیا و ارزیابی آدمی از چگونگی حیات آخرت تاثیر خاصی دارد. پذیرش تلقی حقیقتانگارانه از تجسّم اعمال تقویت باور به روز جزا و تخلّفناپذیری پاداش و کیفر اخروی و مدیریت هرچه بیشتر انسان بر افکار و اعمال خود را به دنبال دارد. هدف نگارندگان مقاله پیش رو بررسی مساله تجسّم اعمال، مزیت تلقی حقیقتانگارانه از موضوع تجسّم اعمال نسبت به تفسیر مجازانگارانه، و روایت حقیقتانگارانه مولوی از موضوع تجسّم اعمال با روش توصیفی – تحلیلی است. نتیجه آنکه در تلقی حقیقتانگارانه مولوی از تجسّم اعمال، تبیین موضوع پاداش و کیفر اخروی اعمال انسان معقولتر وعادلانهتر بهنظر میرسد و تاثیر تفکر و عمل آدمی در کیفیت سرنوشت اخرویاش به نحو جدّیتری مورد تاکید قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"او نیز بیآنکه بحث نظری خاصی در مورد تجسد اعمال س ١٣ـ ش ٤٦ ـ بهار ٩٦ ـــــــــــــــ تلقی حقیقت انگارانه مولوی از موضوع تجسم اعمال / ٢٢١ مطرح کند، تنها معانی اشعار مولوی در زمینه موضوع تحقیق خود را بیان کرده است ؛ ایرج شهبازی (١٣٨٨) پژوهشگر دیگری است که به موضوع تجسم اعمال در آثار مولوی توجه نموده و در مقاله پرمضمون و ارزشمند «مکافات عمل : تبیین رابطه عمل و پاداش در مثنوی معنوی» به جوانب زیادی از مطلب که ارزش کاربردی قابل توجهی در تغییر بینش ، روش ، و اخلاق اجتماعی مردم جامعه دارد، پرداخته و بر اصالت عمل و زوال ناپذیری و بیپاسخ نماندن کنش های گوناگون فیزیکی، روحی، و ذهنی آدمی انگشت تأکید نهاده است .
(ابن سینا ١٣٦٤: ٨٥؛ صدرالدین شیرازی ١٣٦١، ج ٩: ٢٩٥؛ طوسی ١٣٧٤: ٢٤؛ لاهیجی ١٣٨٣: ٦٥٥؛ فیض کاشانی ١٣٧٧، ج ٢: ٩٠٠) دلایل حقیقت انگاری تجسم اعمال کسانی که موضوع تجسم اعمال را به مثابه یک حقیقت دینی تلقی کرده و آن را بهترین و موجه ترین تفسیر درباره کیفیت پاداش و کیفر اخروی دانسته اند، دلایل چندی بر صحت رویکرد خود بدین موضوع عرضه داشته اند که در ذیل به برخی از آن ها اشاره میکنیم : ٢٢٤ / فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی ـــــــــــــــــ بهادر نامدارپور - علیرضا پارسا ..."