چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامه ارسالی به نمونه آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) برگشت داده شد. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی محتوا و صوری آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی دانشگاههای مختلف کشور بررسی و مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون «آلفای کرونباخ» به میزان 84/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری کروسکال والیس، کلموگروف اسمیرنف و دبلیوکندال در سطح معنیداری p≤0/05 استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که اولویتبندی پاسخگویان از موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران در قالب شاخصهای باشگاهی، مدیریتی فوتبال، مربوط به حامی مالی و اجتماعی متفاوت است. همچنین، بین اولویتبندی موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی، متخصصان بازاریابی، مدیران عامل باشگاهها، و مدیران شرکتهای حامی مالی تفاوت معنیداری وجود مشاهده شد. نتیجهگیری: وجود تفاوت در دیدگاههای 4 گروه این مطالعه میتواند نشانگر وجود خلاها و فاصلههای موجود بین دیدگاه آکادمیک و دیدگاه اجرایی در صنعت فوتبال کشور باشد. جهت رفع موانع موجود، ترکیب و استفاده از دیدگاههای تمامی گروهها پیشنهاد میشود.