چکیده:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی احساس تنهایی دانشجویان دختر خوابگاهی براساس کمالگرایی، عزتنفس و سبکهای دلبستگی(دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی دوسوگرا) پرداخته است. بدین منظور نمونهای با حجم 200نفر از دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه چمران اهواز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای کمالگرایی اهواز، عزتنفس روزنبرگ، سبکهای دلبستگی هازان و شیور و احساس تنهایی راسل بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که عزتنفس (p<0/001 ،r=-0/49) وسبک دلبستگی ایمن (p<0/001 ،r=-0/27) بااحساس تنهایی ارتباط منفی معنادار و کمالگرایی (p<0/02 ،r=0/16)، دلبستگی اجتنابی (p<0/01 ،r=0/18) و دلبستگی مضطرب-دوسوگرا (p<0/001 ،r=0/20)بااحساس تنهایی ارتباط مثبت معنادار دارند. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که اعتمادبهنفس و دلبستگی دوسوگرا، 28/ 0 درصد از کل واریانس احساس تنهایی دانشجویان را پیشبینی میکند و سهم اعتمادبهنفس از این میزان 49/ 0 میباشد. کمالگرایی، دلبستگی ایمن و دلبستگی اجتنابی قادر به پیشبینی معنادار احساس تنهایی دانشجویان نیستند. لذا میتوان از طریق بهبود عزتنفس و سبکهای دلبستگی و همچنین کمالگرایی احساس تنهایی فرد را کاهش داد.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر روشنفر و همکاران (١٣٩٢) معتقدند که کمال گرایی ، افکار ناکارآمد و غیرمنطقی از مسئولیت ، انجام دادن کارها بدون عیب و نقص و قرار دادن معیارهای سرسختانه در انجام هر کاری و نپذیرفتن هیچ دلیلی برای کمتر انجام دادن کارها، ارزیابی انتقادی از خود و دیگران و داشتن مجموعه ای از تفکرات و رفتارهای خودشکننده است که منجر به افزایش استرس و کاهش عزت نفس می شود و طبق پژوهش های صورت گرفته ، افراد باعزت نفس پایین به نوعی احساس تنهایی بیشتری را تجربه خواهند کرد یافته بعدی این مطالعه حاکی از ارتباط منفی و معنادار دلبستگی ایمن با احساس تنهایی و ارتباط مثبت و معنی دار دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با احساس تنهایی میباشد.
(2008), The relationship between loneliness and self-esteem and attachment styles of students, Iranian Journal of Psychological Studies, 5(1), 95-112.
(2013), A comparative study on attachment styles, lonelliness and ruminations among university students, Basic Sciences &amp; Applied Research, 2(6), 601-607.
(2013), A comparative study on attachment styles, lonelliness and ruminations among university students, Basic Sciences &amp; Applied Research, 2(6), 601-607.
(2012), The prevalence of deliberate self-harm behavior and its relationship with loneliness and attachment of girl students, Iranian Journal of Psychological Stydies, 9(3), 29- 51."