چکیده:
زمینه: خلاقیت عاملی موثر و کلیدی در حوزه فعالیتهای علوم اجتماعی، روانشناسی و آموزش و پرورش است. در دنیای متمدن امروز، بقا و موفقیت فعالیتهای بشری در حوزههای مختلف به خلاقیت در آن حوزه بستگی دارد. عوامل متعددی بر خلاقیت اثرگذار است که سرمایه روانشناختی و انگیزه پیشرفت از جمله آن عوامل میباشند.
هدف: هدف این از پژوهش ، شناسایی رابطه بین سرمایهروانشناختی با خلاقیت دانشجویان با توجه به نقش میانجیگری انگیزه پیشرفت می باشد.
روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر امکان کنترل متغیّرها شبه آزمایشی و از نظرشیوهی گردآوری داده ها میدانی است. برای تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها از میانگین و انحراف معیار، و برای تجزیه وتحلیل استنباطی دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش، 640 تن دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی سمنگان در سال تحصیلی 1396-1395 بودهاند که تعداد 240 تن از آنان از طریق فرمول کوکران به روش نمونهگیری طبقهای نسبی به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامه های مربوطه را تکمیل نمودند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز، انگیزه پیشرفت هرمنس و خلاقیت عابدی میباشد. پایایی پرسشنامهها در حد قابل قبولی به دست آمد.
یافتهها: یافتههای پژهش حاکی از آن بود که: 1-چهار مولفه سرمایه روانشناختی(امیدواری، تابآوری، خودکارآمدی و خوشبینی) به طور مثبت و معناداری با انگیزه پیشرفت در ارتباط بودند. 2-انگیزه پیشرفت اثر مثبت و معناداری بر خلاقیت داشت و 3- سرمایه روانشناختی با وساطت انگیزه پیشرفت بر خلاقیت اثر مثبت غیر مستقیم داشت. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش نتیجه گرفته میشود که دانشگاهها با بالا بردن سرمایه روانشناختی در دانشجویان میتوانند موجب بالا رفتن انگیزه پیشرفت و در نتیجه خلاقیت آنان شوند و فرآیند پیشرفت و بهرهوری جامعه را تسهیل نمایند.
خلاصه ماشینی:
اگر دانشجویان یک جامعه به عنوان سرمایه انسانی آن جامعه نتوانند از تواناییها و استعدادهای خود مانند خلاقیت، سرمایه روانشناختی و انگیزه پیشرفت بهره بگیرند آن جامعه Wojtczuk & Turek Sachets & Tortia Amabile capital psychological Motivation achivement پیشرفتی نخواهد کرد و در عرصه رقابتی حذف خواهد شد.
سرمایه روانشناختی، سازه ای ترکیبی و به هم پیوسته است که چهار مؤلفه ادراکی- شناختی؛ یعنی امید، خودکارآمدی ، تابآوری و خوش بینی را در بر میگیرد (لوتانز، آولیو، آوی و نورمان 7 ، 2007) این مؤلفهها با ویژگیهایی از قبیل باور فرد به Hennessey & Amabile Guliford Sterernberg Mihalyi Positive psycology Luthans Luthans, Avolio, Avey, & Norman تواناییهایش برای دستیابی به موفقیت، داشتن پشتکار در دنبال کردن اهداف، ایجاد اسنادهای مثبت درباره خود و تحمل کردن مشکلات تعریف میشود (بهادری و خسروشاهی، 1391).
والی، کانگس و هاپانن 7 (2007)، در پژوهشی که بر روی 704 نفر از کارآفرینان با عنوان سرمایه روانشناختی Lee & Chu Zubair & Kamal software houses Siu, Bakker & Jiang Rego, Sousa, Marques & Cunha Sweetman, Luthans, F & Luthans Valli, Niittykangas & Haapanen و روحیه کارآفرینی انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که سرمایه روانشناختی اثر مثبت و معناداری بر روی سطح روحیه کارآفرینی دارد.
یکی از نتایج تحقیق هانگ، نیل و پنگ 3 (2016) با عنوان بررسی اثر قواعد صریح و روشن، فراشناخت و انگیزه پیشرفت بر Liu, Jiang, Shalley, Keem, & Zhou Auger & Woodman Hong, Neil & Peng روی عملکرد خلاق، این بود که انگیزه پیشرفت بر عملکرد خلاق اثر مثبت دارد، بدین معنی که یکی از دلایل عملکرد خلاق، بالا بودن انگیزه پیشرفت در افراد است.