چکیده:
زﻣﯿﻨﻪ: اﻣﺮوزه ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺎ درک اﻫﻤﯿﺖ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺗﻮﺟﻪ روزاﻓﺰوﻧﯽ ﺑﻪ آن داﺷﺘﻪاﻧﺪ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﻣﻘﺎﻻت زﯾﺎدی در ﻣﺠﻼت ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ دﯾﺪه ﻣﯽﺷﻮد.
ﻫﺪف: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺳﻨﺠﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺣﻞ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺧﻼق(CPS) ﺑﺮ ﺗﻔﮑﺮ ﺧﻼق ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺆﺳﺴﻪ اﻋﺘﺒﺎری ﮐﻮﺛﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.
روش: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻃﺮح ﭘﯿﺶآزﻣﻮن و ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﺆﺳﺴﻪ اﻋﺘﺒﺎری ﮐﻮﺛﺮ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ 27 ﻧﻔﺮ از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﺎ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ ﺗﺼﺎدﻓﯽ در ﯾﮏ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﯾﮏ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﻗﺮار داده ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﻻزم ﺑﺮای اﺟﺮای اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ آزﻣﻮن ﺑﺎزﭘﺎﺳﺦ ﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺗﺎبآوری ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﻮد. ﻧﻤﺮه ﺗﺄﺛﯿﺮ اﯾﻦ آزﻣﻮن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮ ﮔﺮوﻫﯽ از اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﺪف ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه رواﯾﯽ ﺻﻮری آن اﺳﺖ. رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻈﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ و اﺳﺎﺗﯿﺪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ و ﺑﺎ روشCVR ﻣﻌﺎدل0/87 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻣﺼﺤﺤﺎن ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮای ﺳﯿﺎﻟﯽ0/89، ﺑﺴﻂ0/83، اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮی0/84 و اﺑﺘﮑﺎر0/80 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای اﺟﺮای ﭘﮋوﻫﺶ از ﯾﮏ ﻃﺮح درس 5 ﺟﻠﺴﻪای ﺑﺮای آﻣﻮزش ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ CPS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ CPS ﺑﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ ﺧﻼق ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﻠﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ (٠/٠۵ >p) . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﮑﻨﯿﮏ CPS ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﺗﻔﮑﺮ ﺧﻼق ﻓﺮاﮔﯿﺮان ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺠﺰا ﺑﻪ ﺟﺰ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﺴﻂ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ (٠/٠۵ >p) . اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﺴﻂ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺧﺘﻼف ﻧﺎﭼﯿﺰ (0/059) ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در روش CPS ﻣﯽ ﺗﻮان ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺣﻞ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺧﻼق ﻓﺮاﮔﯿﺮان را اﻓﺰاﯾﺶ داد.
خلاصه ماشینی:
همچنین در دنیای پیچیده کنونی که شاهد رقابتهای بسیار فشرده جوامع مختلف برای دستیابی به جدیدترین فن آوریها و منابع قدرت creativity Kaufman & Sternberg creative thinking Albrect Gruys, Munshi &Dewett هستیم درباره اهمیت و جایگاه افراد تیزهوش و خلاق که صاحبان اندیشههای نو و مبتکرانه هستند توافق وجود دارد چرا که جامعه، رقبا و سازمانها همه در حال تغییر و تحول هستند و هر سازمانی که نخواهد از این تغییر و تحولات تبعیت کند محکوم به فناست (رحمانزاده، 1395)، به طوری که عبارت "یا نوآوری کنید یا بمیرید" به شعار بسیاری از سازمان ها تبدیل شده است (هایاشی 1 ، 2013).
در میان عوامل اجتماعی، از جمله مهم ترین عناصری که می تواند بر پرورش افکار خلاقانه فراگیران تأثیر گذارد آگاهی مدرسان از تفکر خلاق و Regazzoni & Russo Scheiner, Baccarella, Bessant & Voigt Alfonso-Benlliure, Meléndez, & García-Ballesteros Seligman & Csikszentmihalyi Bodrova & Leong Niemiec & Ryan Lynch, La Guardia & Ryan Reeve & Halusic مهارت آنها در استفاده از روش ها و تکنیک های مناسب جهت پرورش و تقویت تفکر خلاق است.
Gurland & Grolnick Creative Problem Solving Higgins Basadur Runco با توجه به مزایای رویکرد حل مسأله خلاق در پرورش تفکر خلاق فراگیران و با عنایت به اینکه تا کنون پژوهشی در ارتباط با سنجش اثربخشی استفاده از رویکرد حل مسأله خلاق در تدریس صورت نگرفته است و پژوهش های معدود صورت گرفته محدود به آموزش فرآیند حل مسأله خلاق به فراگیران شده اند (شکوهی امیرآبادی، 1395؛ شهنی، حاجییخچالی، حقیقی و بهروزی، 1394) در این پژوهش به بررسی سنجش اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مسأله خلاق بر تفکر خلاق فراگیران پرداخته شده است.