چکیده:
هدف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻫﺴﺖ ﺑﻪ رﻏﻢ ﮔﺎم ﻫﺎی ﺑﻠﻨﺪی ﮐﻪ در ﺳﻪ در ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺑﺮای ﺑﺎزﺳﺎزی ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺸﻮر و اﺳﺘﻮارﺳﺎزی آن ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎی ﻧﺎب اﺳﻼﻣﯽ و آرﻣﺎن ﻫﺎ و روﯾﮑﺮدﻫﺎی اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺸﻮر ﻣﺎ در ﺟﻬﺖ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﺳﺎﺳﯽ و ﮔﺮه ﮔﺸﺎﯾﯽ ﺸﮑﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ آﺳﯿﺐ ﻫﺎ و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﺟﺪی ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮده و ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ اﻧﺘﻘﺎل ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﯽ و مسئول آﻣﺎده ﺳﺎزی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ ﺣﯿﺎت ﻃﯿﺒﻪ در ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد – ﺗﺮﺑﯿﺖ ﯾﺎﻓﺘﮕﺎن اﯾﻦ ﻧﻈﺎم ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮای درک اﺻﻼح ﻣﺪاوم ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺧﻮد و دﯾﮕﺮان را ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺎم ﻣﻌﯿﺎر اﺳﻼﻣﯽ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﺎﯾﺪﻫﺎ و ﻧﺒﺎﯾﺪﻫﺎی اﺳﺎﺳﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻻزم اﺳﺖ ﺗﻤﺎم اﺟﺰاء و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ رﺳﻤﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ ﺑﻮده و ﻫﻤﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺰاران وﮐﺎرﮔﺰاران ﭘﺎی ﺑﻨﺪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ اﯾﻦ ارزﺷﻬﺎ ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﻮزه ﻫﺎی ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ و ﺳﻨﺖ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮاﮐﺮم، ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ – رﻫﻨﻤﻮدﻫﺎی رﻫﺒﺮﮐﺒﯿﺮ ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ و ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی و ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﮐﻠﯽ ﺗﺤﻮل ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در واﻗﻊ ﻣﺮاد از ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻓﺮاﻫﻢ آوردن زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺤﻮل ﻋﻤﯿﻖ رﯾﺸﻪ ای ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ، ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺪ و ﮐﻞ ﻧﮕﺮ، آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮ، ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ آﻣﻮزه ﻫﺎی ﺣﯿﺎﻧﯽ و ﻣﻌﺎرف اﺳﻼﻣﯽ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ اﺳﻼﻣﯽ -اﯾﺮاﻧﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻫﺪف از روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ بهره گرفته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه گیری همانطور که بیان شد، وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحت های تعلیم و تربیت ، قوام بخش فرهنگ عمومی و تعالی بخش جامعه اسلامی بر اساس نظام معیار اسلامی، با مشارکت خانواده نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی است .
یکی از مسائل مهم نظام نوین تربیت در کشور ما این است که نهاد های مختلف این نظام ، طی مراحل بنیان گذاری وگسترش و تحول تاکنون ، برمبانی نظری مشخص و مدونی استوار نبوده اند تا بتوانند ضمن بهره مندی از دستاوردهای معتبر علمی، با نظام فکری و ارزشی معتبر ومقبول در جامعه اسلامی ایران و نیز با دیگر خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و بومی کشور، هماهنگ و سازگار باشند.
١ یکی از مسائل مهم نظام نوین تربیت در کشور ما این است که نهاد های مختلف این نظام ، طی مراحل بنیان گذاری وگسترش و تحول تاکنون ، برمبانی نظری مشخص و مدونی استوار نبوده اند تا بتوانند ضمن بهره مندی از دستاوردهای معتبر علمی، با نظام فکری و ارزشی معتبر ومقبول در جامعه اسلامی ایران و نیز با دیگر خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و بومی کشور، هماهنگ و سازگار باشند (نفیسی، ١٣٧٨)، (باقری، ١٣٨٠).
نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی نهادی است اجتماعی و فرهنگی و سازمان یافته که به عنوان مهم ترین عامل انتقال ، بسط واعتلای فرهنگ در جامعه اسلامی ایران ، مسئولیت آماد ه سازی دانش آموزان جهت تحقق مرتبه ای از حیات طیبه در همه ابعاد را برعهده دارد که تحصیل آن مرتبه برای عموم افراد جامعه لازم یا شایسته باشد."