چکیده:
بسیاری از پژوهشهای انجامشده، به بررسی پیچیدگی دستوری در متون آکادمیک ﭘرداختهاند، اما برخی از ﭘﮊوهشها، جملهوارهها و جملهوارههای وابسته و برخی دیگر گروهواﮊهها و مخصوصا گروهواﮊههای اسمی را بهعنوان بهترین معیار جهت سنجش پیچیدگی دستوری در متون آکادمیک لحاظ کردهاند. در این راستا، پژوهش حاضر بر مبنای دستهبندی ﭘیشنهادی لو (۲۰۱۱) به بررسی بسامد ۵ مولفه دستوری در ﭘیکرهای متشکل از متون استدلالی به زبان انگلیسی میﭘردازد. متون استدلالی در این ﭘیکره توسط زبانآموزان ایرانی از سه سطح مختلف توانش زبانی نوشته شدهاند. در این راستا، ۱۴مشخصه ﭘیچیدگی دستوری در این پژوهش بررسی شد و نتایج بررسی آماری حاکی از آن بود که ۵ مشخصه (میانگین طول تی یونیت ، گروهواژههای فعلی بهازای هر تییونیت، میانگین طول جملهواره، اسموارههای ﭘیچیده بهازای هر تییونیت و اسموارههای ﭘیچیده بهازای هر جملهواره) از ۱۴مشخصه، تفاوت معناداری را بین سه گروه مورد بررسی در این ﭘﮋوهش نشان دادند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مشخصههای مبتنی بر پیچیدگی گروهواژهها در ﭘیشبینی پیچیدگی دستوری در متون استدلالی از اهمیت بالاتری برخوردارند و در نتیجه گروهواﮊهها و مخصوصا گروهواﮊههای اسمی نیاز به بررسی بیشتری در پژوهشهای آتی دارند.
.
خلاصه ماشینی:
"با این همه ، همان طور که لو (٢٠١١) در پژوهش خود بدان اشـاره میکند، بسـیاری از پژوهش های پیشـین ، تعداد مشـخصـه های دسـتوری کمی را تحلیل کرده یا داده های کوچکی را بررسی کرده اند، در نتیجه اطلاعات کاملی از بهترین مشخصه های دستوری، به منظور سنجش پیچیدگی دستوری در متون آکادمیک ، وجود ندارد.
از میان مشـخصـه های پیچیدگی دسـتوری در دسته بندی پیشنهادی لو (٢٠١١)، در متون استدلالی زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی چه الگوهایی مشاهده میشود؟ و آیا این الگو در بین سه گروه با توانش های متفاوت یکی است ؟ ٢.
نتایج این پژوهش همچنین حاکی از ان اسـت که زبان آموزان با افزایش سـطح توانش زبانی از عباراتی با میانگین طول بیشتر در نگارش متون استدلالی خود استفاده می کنند.
Predicting L2 writing proficiency using linguistic complexity measures: A corpus-based study.
A corpus-based evaluation of syntactic complexity measures as indices of college-level ESL writers' language development.
Second language development in writing: Measures of fluency, accuracy, & complexity."