چکیده:
الگوی مدیریت آموزش در مراحل دهگانه آموزشی خود توانسته بود، اثربخشی خود را در تاثیرات آموزشی و پرورشی فراگیران بهعنوان شواهد مبتنی بر یک سری از پژوهشها مستند سازد. این پژوهش تاثیر کاربرد آن را در تدریس علوم تجربی بر یادگیری فراشناختی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بررسی کرد. روش پژوهش شبه آزمایشی با استفاده از طرح دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون بود. از چهار کلاس مدرسه ابتدایی پسرانه ابن سینا شهرستان خرمدشت(استان البرز) بهعنوان نمونهی در دسترس بطور تصادفی کلاسی 36 نفری، بهعنوان گروه آزمایش و کلاسی 36 نفری بهعنوان گروه گواه انتخاب شد. گروه آزمایش، با استفاده از الگوی مدیریت آموزش و گروه گواه از طریق روش سنتی در یک دورهی شش هفتهای آموزش دیدند. ابزار گردآوری اطلاعات، قسمت فراشناختی پرسشنامه "یادگیری و مطالعه" کرمی (1381) با 37 گویه با تایید روایی و پایایی آن از طریق آماری بود. راهبردهای فراشناختی شامل مولفههای دانش و کنترل خود، دانش و کنترل برنامهریزی، دانش و کنترل فرایند ارزشیابی و دانش و کنترل فرایند نظمدهی آن بود. نتایج تحلیل کوواریانس(05/ 0>sig و 01/ 0=sig) در بررسی اثر تدریس علوم تجربی با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری فراشناختی دانشآموزان گروههای گواه و آزمایش با حذف اثر پیشآزمون، حاکی از معناداری تاثیر استفاده از الگوی مدیریت آموزش نسبت به الگوهای سنتی در یادگیری و مطالعه فراشناختی دانشآموزان بود. سرانجام این نتیجه بدست آمد که آموزش علوم تجربی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری فراشناختی دانشآموزان تاثیری مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
الگوی تدریس (teaching method): هسته ی اصلی تدریس ، به ترتیب محیط های مناسب تعامل فرایندی و نحوه ی یادگیری دانش آموزان است (١٩٦١ ,Schreoder &Harvey, Hunt, ).
این راهبردها شامل بررسی آگاهانه یادگیری، طراحی و انتخاب راهبردها، بررسی پیشرفت یادگیری، تصحیح اشتباه ها، تحلیل کارایی راهبردهای یادگیری، تغییر رفتارها و راهبردهای یادگیری در زمان لازم است & ,Kim, Park ( ٢٠١٠ ,Renkl &Hubner, Nuckles ; ٢٠٠٩ ,Baek).
به همین دلیل در این پژوهش ، استفاده از الگوی فعال و مشارکتی مدیریت آموزش به عنوان عاملی برای رشد مهارت های یادگیری فراشناختی دانش آموزان ، پیشنهاد شده و تأثیر آن در عمل مورد بررسی قرار گرفته است .
در ادامه ، داده های این مرحله با مرحله ی قبلی مورد مقایسه قرار گرفت تا مشخص شود آیا استفاده از الگوی مدیریت آموزش علوم تجربی در بهبود میزان یادگیری و مطالعه فراشناختی دانش آموزان مؤثر است یا نه ؟ روایی و پایایی سؤالات آن نیز با اجرای آزمایشی و استفاده از نظر صاحب نظران قبل از اجرای پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت .
نتایج تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر روش تدریس بر خودراهبری دانش آموزان گروه های گواه و آزمایش با حذف اثر پیش آزمون ، در جدول (٨) آمده است .
نتایج حاصل از پژوهش حاضر با توجه به نتایج آزمون های تی مستقل و تحلیل کواریانس حاکی از تأثیر معنادار استفاده از الگوی مدیریت آموزش در تدریس و آموزش علوم تجربی، بر یادگیری فراشناختی دانش آموزان است .
Survey the effect of teaching science using Education Management Model on guidance schools 3th grade students' self-directed learning.