چکیده:
زمینه و هدف: از الزامات حیاتی برای سازمانهای امروزی مدیریت دانش و درگیری شغلی است که این مهم میتواند در پرتوی اخلاق حرفه توسعه یابد. با درک این مساله پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه اخلاق حرفهای با مدیریت دانش و درگیری شغلی انجام گرفت.مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری آن کلیه دبیران زن زاهدان در سال تحصیلی 95-1394 بود (175 نفر). به شیوه نمونهگیری تصادفی تعداد 120 دبیر زن از طریق سه پرسشنامه اخلاق حرفهای (گریگوری، 1990 م.)، مدیریت دانش (بهات، 2001 م.) و درگیری شغلی (لاداهل و کنجر، 1965 م.) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS 21 استفاده شد.
یافتهها: مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفهای و مولفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با مدیریت دانش به ترتیب برابر با 0/346، 0/395، 0/234، 0/219 و 0/216 بود (0/01>p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که اخلاق حرفهای 18/2 درصد از واریانس مدیریت دانش را تببین میکند که از بین مولفههای اخلاق حرفهای فقط مولفه دلبستگی و علاقه به کار با مقدار (0/51) β از توان پیشبینی مدیریت دانش برخوردار بوده است (0/01>p). دیگر یافته نشان داد که مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفهای و مولفههای آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با درگیری شغلی به ترتیب برابر با 0/497، 0/519، 0/412، 0/292 و 0/31 بود (0/01>p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که اخلاق حرفهای 3/29 درصد از واریانس درگیری شغلی را تببین میکند که از بین مولفههای اخلاق حرفهای فقط مولفه دلبستگی به کار با مقدار β (0/486) از توان پیشبینی درگیری شغلی برخوردار بوده است (0/01>p).
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به مدیران مدارس توصیه میشود تلاشهای خود را جهت استقرار فضای کاری اخلاق مدارانه و تشویق و ترغیب معلمان به انجام فعالیتهای کاری معطوف نمایند تا از این طریق بتوان به ارتقای مدیریت دانش و درگیری شغلی معلمان امیدوار بود.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥: خلاصه تحلیل رگرسیون برای پیشبینی درگیری شغلی بر اساس مؤلفه های اخلاق حرفهای متغیر ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد T Sig B Std. Error Beta مقدار ثابت 22/21 6/32 3/23 1/111 دلبستگی و علاقه به کار 1/232 1/222 1/226 2/12 1/111 پشتکار و جدیت در کار -1/113 1/316 -1/112 -1/127 1/372 روابط سالم و انسانی -1/23 1/227 -1/161 -1/112 1/13 روح جمعی و مشارکت در کار 1/232 1/272 1/136 1/73 1/176 ١١١١=Sig و ١١٣١٣=F و ١٢٣٣=R٢ و ١١٢١=r بر اساس جدول مقدار ضریب همبستگی چندگانه )R( ١/٢٢٦ و مقدار ضریب تبیین )R٢( برابر با ١/١٢٢ میباشد که به این معناست اخلاق حرفهای ١٢/٢ درصد از واریانس مدیریت دانش را تببین میکند.
همچنین یافتهها نشان صلواتی و همکاران در پژوهش خود دریافتند که بین اخلاق میدهد که از بین اخلاق حرفهای فقط مؤلفه دلبستگی به کار حرفهای و مؤلفه های آن )مسؤولیتپذیری، تعهد، صداقت، با مقدار β )١/٢٢٦( از توان پیشبینی درگیری شغلی اعتماد، عدالت( با مدیریت دانش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار بوده است )١١١>p(.
[Persian] knowledge management and organizational creativity in human resources productivity (Case Study: 18.
The Relationship environment in Australian universities: A motivating between Knowledge Management and Ethical Behavior of Staff at the General Directorate of Roads and Urban 34.
The relationship between job Investigate the role knowledge management on the motivation, job involvement and organizational creativity of teachers in high schools.
The Knowledge Transfer and Performance of the Relationship between the work ethic, Job attitudes, Departments of Second Grade of Secondary School.
Islamic work ethics and organizational commitment among employees of Isfahan University of Medical Sciences."