چکیده:
انسان ابتدایی، گرفتار در جغرافیای محدود، به پاسخ پرسش های هستی شناسانه، پیرامون تبار خود و
اینکه از کجا آمده است، نیازمند بود. از اینرو، در برخی نقاط با این گمان که گیاه یا جانوری خاص نیا و
جد و تبار او است، برای آن گیاه یا جانور، سرشتی خاص تصور می کرد که به این عناصر با این تصور،
در مطالعات ادیان، توتم گفته می شود. از جانورانی که از دیرباز در فرهنگ های گوناگون به علت داشتن
فضای زیستی مشترک با انسان، کاربرد توتمی داشته اند، گرگها بوده اند. با اینکه گرگ، در فرهنگ
جهانی و ایرانی غالبا چهره منفی داشته و دارد و این ویژگی را در تولیدات فرهنگی در قالب کتاب، فیلم،
متل، اشعار و... باز تولید کرده اند با واکاوی فرهنگ مردم می توان نشانه هایی ازچهره ی مثبت، این جانور
را باز شناخت. مطالعه ادبیات توتم ها دراسطوره ها می تواند به تغییر نگاه، به منظور احترام به این جانور
مهم در چرخه طبیعت کمک کند. توتم ها، معمولا موضوع مراسم پرشور و تشریفات و آیین های خاصی
قرار دارند که با کشیدن نقوش به روشهای گوناگون بر روی بدن خود، سنتی را کم و بیش تحت نام
خالکوبی )تاتو( حفظ کرده است. یکی از کاربردهای تاتو یا خالکوبی، بازنمایی باور ها و اعتقادات فردی و
اجتماعی است و گرگ از نقوش پرکاربرد در تاریخ خالکوبی بوده است که میتوان نگاه مثبت به این جانور
را به عنوان توتم از میان نقشهای توتمی خالکوبی شده دریافت کرد. یافته های این مقاله نقش اسطوره
گرگ و خالکوبی )تاتو( این جانور را در تمدن ها و فرهنگهای مختلف ونیز ادبیات فارسی به طور اجمال
نشان میدهد
خلاصه ماشینی:
يکي از کاربردهاي تاتو يا خالکوبي، بازنمايي باور ها و اعتقادات فردي و اجتماعي است و گرگ از نقوش پرکاربرد در تاريخ خالکوبي بوده است که ميتوان نگاه مثبت به اين جانور را به عنوان توتم از ميان نقش هاي توتمي خالکوبي شده دريافت کرد.
(267 با توجه به ديرينگي اساطير مربوط به گرگ به عنوان توتم و تاتو، در اين جستار محققان سعي کرده اند که ارتباط بين تاتو و توتم گرگ را بررسي کنند با اين فرضيه که تاتوي گرگ در گذشته گرفته شده از باور و اعتقاد به توتم گرگ است به گونه اي خود آگاه ، انجام شده است اما در جهان امروز اين کار به شکل ناخودآگاه انجام مي شود؛ در راستاي اين موضوع رقيه بهزادي (١٣٦٨) در مقاله اي با عنوان « خالکوبي از دير باز تا کنون » به بررسي تاريخچه خالکوبي پرداخته و نصرت الله بختورتاش (١٣٨٣) در کتاب «تاريخ پرچم ايران » به نقش گرگ در درفش ها اشاره کرده است اما پاسخ به اين پرسش ها که با گذشت زمان چه تغييري بر کارکرد نقوش تاتو ايجاد شده ؟ و اينکه چگونه مي توان با بررسي ظاهري نقوش تاتو ريشه اعتقادي آن را شناسايي نمود؟ و همچنين نقش گرگ در تاتو نماد چيست ؟ اما جاي تحقيق مستقل در اين زمينه در زبان فارسي خالي به نظر مي رسد که اين جستار درصدد پر کردن بخش کوچکي از اين خلا است .