چکیده:
رﻟﻪ ﻫﺎی ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﺎﺳﺒﺎر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ و ﻋﻤﺪه ﺗﺮﯾﻦ رﻟﻪﻫﺎی ﺣﻔﺎﻇﺖ اﻟﮑﺘﺮﯾﮑﯽ در ﻗﺒﺎل اﺧﺘﻼل اﯾﺰوﻻﺳﯿﻮن ﺑﺎﺳﺒﺎر ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺗﻼش ﻫﺎی ﻣﺪوام ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﻧﻤﻮدن ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﯾﻦ ﻧﻮع رﻟﻪﻫﺎی ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺳﺎزﻧﺪه مختلف ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺗﺎ ﮐﻨﻮن روش ﻫﺎ و اﺑﺪاﻋﺎت ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﺟﻬﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﻬﺘﺮ رﻟﻪﻫﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻋﻤﻠﮑـﺮد ﻧﺎﺑﺠـﺎی رﻟـﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﺎﺳﺒﺎر ﺑﺎ ﻗﻄﻊ ﺑﺎﺳﺒﺎر در ﻃﯽ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﺒﺐ ﺑﺮوز ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﮔﺴﺘﺮده ﺷﺪه و ﺑﺎ ﻧﺎﭘﺎﯾﺪاری ﺷﺒﮑﻪ ﻫﻤـﺮاه ﺑﺎﺷـﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻠﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﺎﺑﺠﺎی رﻟﻪ و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻫﺎی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﺑﻠـﻪ ﺑـﺎ آن ﺣـﺎﺋﺰ اهمیت ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺳﻌﯽ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺗﺨﺎذ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار DigSilent و ﻧﯿـﺰ ﺗﺠﺮﺑﯿـﺎت ﺑﻬـﺮه ﺑﺮدار ﺟﻬﺖ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﺎﺑﺠﺎی رﻟﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺑﺎﺳﺒﺎر در اﯾﺴﺘﮕﺎه ﭘﺴﺖ ﺷﺮق اﺳﺘﺎن ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن ﺑﺎ آراﯾﺶ دوﺑﻞ ﺑﺎﺳـﺒﺎر اراﺋـﻪ ﮔﺮدد. در ﺗﻌﺪادی از اﯾﺴﺘﮕﺎه ﻫﺎی اﻧﺘﻘﺎل ﺑﺎ آراﯾﺶ دوﺑﻞ ﺑﺎﺳﺒﺎر در ﺳﻄﺢ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺮق ﮐﺸﻮر و ﻧﯿـﺰ در ﭼﻨـﺪﯾﻦ اﯾﺴـﺘﮕﺎه ﻣﺸـﺎﺑﻪ در ﺳﻄﺢ ﺷﺒﮑﻪ ﺑﺮق ﻫﺮﻣﺰﮔﺎن، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم اﻧﺠﺎم ﻣﺎﻧﻮر ﺟﻬﺖ ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ ﯾﮏ ﻓﯿﺪر از روی ﯾﮏ ﺑﺎﺳﺒﺎر ﺑﻪ ﺑﺎﺳﺒﺎر دﯾﮕﺮ، رﻟﻪ ﻫـﺎی ﺣﻔﺎﻇـﺖ ﺑﺎﺳﺒﺎر ﺑﺼﻮرت ﻧﺎﺑﺠﺎ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﻮده و ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺎﻣﻮﺷﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﭘﺴﺖ ﻫﺎی زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟـﻪ ﺑﺮرﺳـﯽ اﯾـﻦ ﻋﻤﻠﮑـﺮد ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ و اﺗﺨﺎذ راﻫﮑﺎر ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از وﻗﻮع آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"1 Santos and Barros 2 Tan et al 3 Anderson 181 ٢.
70A I CO 100A I A BB1 30A I T2 I B 20A 60A I T1 I CO 70A BB2 30A I T2 شکل (١٠): مقادیر جریان های ورودی و خروجی باسبار پس از انجام مانور با توجه به وظیفه رله حفاظت باسبار، انتظار می رود که پس از انجام مانور وصل سکسیونر Q١ ترانس قدرت T٢، هیچگونه عملکردی در این رله ها شاهد نباشیم ؛ اما عملکرد نابجای رله های حفاظت باسبار در این شرایط ، سبب گردید که در این مقاله مطالعه ای بر روی طرح حفاظتی رله حفاظت باسبار در ایستگاه های انتقال با آرایش دوبل باسبار انجام شود.
186 70A I CO 100A I A BB1 30A I T2 I B 20A 60A I T1 I CO 70A BB2 30A I T2 شکل (١٣): عدم عملکرد نابجای رله های حفاظت باسبار پس از مانور سکسیونر Q١ ترانس T٢ عیب اصلی این روش ، هزینه بالای خرید و مشکلات مربوط به نصب ترانس های جریان در پست های انتقال مشـابه مـی باشـد زیرا بایستی بازای هر فیدر ورودی و هر فیدر خروجی یکدستگاه ترانس جریان اضافه گردد.
در این مقاله یک طرح جدید برای جلوگیری از عملکرد ناخواسته رله حفاظتی باسبار در حین انجام مانور در پست های انتقال با آرایش دوبل باسبار ارایه شده است ."