چکیده:
همه ساله مسئولین مربوطه با اتخاذ راه حل های متفاوت سعی در کاهش اثرات ترافیک ودر نهایت کاهش حجم ترافیک را داشته و دارند. این مسئله گاهآ درشهرهای کوچک شدیدتر و بارزتر بوده و موجبات خسارات شدید و تصادفات بسیاری در شهر می شود. شهر خاش با توجه به اینکه شهر کوچکی میباشد مستثنی از این قضیه نبوده . با توجه به اظهارات شورای ترافیک میزان تصادفات نسبت به سال قبل افزایش داشته است ورقمی بالا و هشداردهنده است . میزان ترافیک نیز در شهر روبه افزایش است و نسبت به وسعت شهر این ترافیک در حد بالایی قراردارد. به همین منظور شهر خاش از استان سیستان وبلوچستان براین مبنا مورد بررسی قرارگرفته است . در این مطالعه با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، با حجم نمونه ١٥٠ نفر، میزان تآثیر ٥ مولفه (مدیریتی، فرهنگی، جمعیتی و اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی)، مورد بررسی قرار گرفته . ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته محقق که روایی وپایایی آن از طریق روشهای آماری آلفای کرونباخ تعیین شده . داده های گردآوری شده ، از طریق پرسشگری میدانی واسنادی وکتابخانه ای با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای خی دو ورگرسیون چند متغیره و گام به گام ، ضریب همبستگی پیرسون ، ضریب همبستگی R تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که به دلیل تک بعدی نگری در مطالعات و برنامه ریزی ها نه تنها مشکلات ترافیکی در شهر حل نشده بلکه روز به روز به دامنه آن افزوده میشود. همچنین با استفاده از رگرسیون چند متغیره مشخص شد که مولفه فرهنگی، مولفه مدیریت ، مولفه جمعیتی و اجتماعی، مولفه اقتصادی و زیست محیطی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر حجم ترافیک داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"درحالی که در کشورهای در حال توسعه ای مثل ایران به علت رشد ناگهانی وسریع جمعیت شهری وگسترش پدیده شهرنشینی، تاکنون برنامه ریزی جامعی صورت نگرفته واستفاده از اراضی شهری به صورت معقولانه درجهت تسهیلات حمل ونقل شهری تخصیص نیافته است ؛ بنابراین در حال حاضر حمل ونقل درون شهری، مطالعات جامع در زمینه حمل ونقل شهری سرمایه گذاری های مناسب وایجاد تسهیلات لازم در زمینه حمل ونقل ، ایجاد شبکه ارتباطی صحیح ، نحوه استفاده از اراضی شهری درجهت بهبود شبکه حمل ونقل شهرها نه تنها با هم همگام نبوده بلکه در هیچ معیاری نیز نمی گنجد، به همین دلیل در این زمینه ناهمگنی فاحشی وجود دارد که هر روز باید هزینه بیشتری پرداخت واستفاده کمتری از تسهیلات داشت (علوی،١٣٧٦).
توزیع فراوانی برحسب عملکرد مسXولین , شهروندان , راهنمایی ورانندگی و / نمودار ١: توزیع فراوانی برحسب عملکرد مسXولین , شهروندان , راهنمایی ورانندگی و باتوجه به سوالات مطرح شده در این حیطه وبا توجه به نمودار فوق : نسبت به عملکرد مسئولین شهردر کنترل ترافیک ١٩ درصد موافق و ٣٣ درصد کاملا موافق و ١٦ درصد نظری نداشتند و ١٩ درصد مخالف و ١٣ درصد کاملا مخالف با داشتند.
توزیع مولفه های اطاعات عمومی, احترام به »وانین , استفاده از خ کشی ها, استفاده از کمربند ایمنی وکلاه ایمنی / نمودار ١٤ توزیع مولفه های اطاعات عمومی, احترام به »وانین , استفاده از خ کشی ها, استفاده از کمربند ایمنی وکلاه ایمنی باتوجه به نمودار فوق ، نسبت به بالا بودن میزان اطلاعات عمومی از قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر خاش ١٢ درصد موافق و ١٧ درصد کاملا موافق و ١٦ درصد نظری نداشتند و ٣٦ درصد مخالف و ١٩ درصد کاملا مخالف بودند."