چکیده:
هدف اصلی این نوشتار که به روش توصیفی- تحلیلی، با استفاده از منابع کتابخانه ای و اجرای روش دلفی به رشته تحریر در آمده، عبارت از بررسی جایگاه هویت فرهنگی و مولفه های آن با تاکید بر هنر، در نظام آموزش و پرورش ایران است. به این منظور، ابتدا مفهوم هویت فرهنگی و مولفه های اساسی آن با تاکید بر مولفه های عرصه هنر، بررسی شده و سپس با موشکافی در اهداف کلی نظام آموزشی، میزان توجه به مقوله هویت فرهنگی در بیان اهداف، مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ادامه، نقش آموزش و پرورش در تقویت هنر و مولفه های آن بیان شده است. نتایج بررسی ها نشان داده که در اهداف تصریح شده نظام آموزشی ایران، هویت فرهنگی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و با توجه به تاثیرگذاری این مقوله در سایر زمینه هایی که به توسعه و تحکیم کشور مربوط است، نیاز به تجدید نظر و بازاندیشی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، این مقاله درصدد پاسخگویی به سؤالات زیر خواهد بود: هویت فرهنگی چیست و مؤلفههای اساسی آن کدامند؟ در بررسی اهداف و برنامه درسی نظام آموزشی، مؤلفههای هویت فرهنگی تا چه اندازه محقق شده است؟ آموزش و پرورش در تقویت مؤلفة هنر چه نقش یا وظایفی بر عهده دارد؟ چارچوب مفهومی: هویت فرهنگی و مؤلفههای آن هویت فرهنگی، نشاندهندة برایند کنشهای متقابل گوناگونی است که بین شخص و محیط اجتماعی دور و نزدیک او صورت میگیرد؛ فرایند پاسخگویی آگاهانه یک ملت به پرسشهایی پیرامون خود، گذشته، کیفیت، زمان، تعلق، خاستگاه اصلی و دایمی، حوزه تمدنی، جایگاه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ارزشهای ملهم از هویت تاریخی خود است؛ جامعترین هویت جمعی نزد مردم، میباشد و نوعی احساس پایبندی، دلبستگی و تعهد به اجتماع ملی و جزیی از هویت فرد است.
(به تصویر صفحه رجوع شود ) ردیف مؤلفههای هویت فرهنگی موافق نظراصلاحی/پیشنهادها اولویتبندی 1 دین و معنویت متون دینی مناسک دینی رفتارهای دینی اماکن دینی و مذهبی 2 خط و زبان زبان فارسی ادبیات فارسی خط گویشها و لهجهها دیگر زبانهای رایج 3 هنر هنرهای نمایشی رقص تئاتر سینما هنرهای تجسمی نقاشی موسیقی خوشنویسی خط معماری 4 تاریخ مفاخر علمی- ادبی و هنری و سیاسی آداب و سنن مذهبی و قومی اساطیر و تاریخ حماسی تمامیت ارضی(جغرافیا) نمادهای ملی( پرچم) لباس و پوشش(سنتی- ایرانی) مؤلفههای هویت فرهنگی در عرصة هنر کشش و کوشش انسان در جهت زیباسازی و خوشایندی، از ویژگیهای فرهنگ و هویت فرهنگی است.