چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تلفیقی شامل نمونه گیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 91 عبارتی در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هشت بعد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی، فناوری و بین المللی به عنوان ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی هستند که میزان اثرات کلی این ابعاد برابر با 53/ 68درصد بوده است. رتبه بندی ابعاد نیز ترتیب اولویت هر یک از آنها را به صورت زیر نشان داد: بعد اقتصادی با رتبه میانگین 27/ 5. بعد دینی با رتبه میانگین 5. بعد فناوری با رتبه میانگین 75/ 4. بعد سیاسی با رتبه میانگین 74/ 4. بعد فردی با رتبه میانگین 37/ 4. بعد فرهنگی با رتبه میانگین 4. بعد بین المللی با رتبه میانگین 89/ 3. بعد اجتماعی با رتبه میانگین 86/ 3.
خلاصه ماشینی:
"نتایج ب ه دست آمده نشان داد که هشت بعد فردی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، دینی ، فناوری و بین المللی به عنوان ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی هستند که میزان اثرات کلی این ابعاد برابر با ٦٨/٥٣درصد بوده است .
یاف ته ها بررسی نرمال یا غیرنرمال بودن داده ها جدول ٥: نتایج آزمون K-S ابعاد K-S Sig ابعاد K-S Sig بعد فردی ١/٤٦ ٠/١٥١ بعد اقتصادی ١/٧٠ 0/306 بعد فرهنگی ١/٢٣ ٠/٢٢٣ بعد دینی ١/٦٨ 0/318 بعد اجتماعی ١ ٠١٢٧ بعد فناوری ١/٦٢ 0/169 بعد سیاسی ١/٨٤ ٠/٣٢٤ بعد بین المللی ١/١٥ 0/101 با توجه به جدول ٥ سطح معنی داری های به دست آمده در هر دو وضعیت موجود و مطلوب بزرگتر از ٠/٠٥ می باشد و این امر نشان دهنده آن است که داده های پژوهش از ویژگی نرمال بودن تبعیت می کنند و می توان از آزمون های پارامتریک برای تحلیل داده ها استفاده کرد.
نتیجه به دست آمده از پژوهش که بعد «فرهنگی » را به عنوان عامل اثرگذار بر ارتقای فرهنگ دانشجویی دانشجویان شناسایی نموده است ، با نتایج پژوهش ایوای (٢٠١٥) که دیدگاه مثبت مدرسان نظام آموزشی را در برابر تفاوت های فرهنگی و همچنین انطباق کتب درسی با جامعه ملی و جهانی به عنوان راهی جهت حفظ فرهنگ معرفی می کند، لو و ان ."