چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین مولفه های فضیلت اخلاقی صبر و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری مولفه های هدف گرایی در دانشجویان بود. بدین منظور260 دانشجو (150پسر و 110دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس صبر، مقیاس هدفگرایی و مقیاس اهمال کاری تحصیلی پاسخ دادند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به وسیله همبستگی درونی تعیین شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مولفههای صبر، مولفههای شکیبایی، متعالی شدن، رضایت و استقامت پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی بوده است. علاوه بر این هدف یادگیری در رابطه بین مولفههای صبر و اهمالکاری تحصیلی نقش واسطه ای را ایفا کرد. بر اساس نتایج این پژوهش و با توجه به این که صبر پیش-بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی می باشد، بنابر این پیشنهاد می شود، برای کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشجویان برگزاری کارگاه های آموزش صبر مورد توجه قرار گیرد.
.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس نتایج این پژوهش و بـا توجـه بـه این که صبر پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی مـیباشـد، بنـابر ایـن پیشنهاد میشود، برای کـاهش اهمـال کـاری تحصـیلی دانشـجویان برگـزاری کارگاه های آموزش صبر مورد توجه قرار گیرد.
جدول ١: میانگین و انحـراف معیـار و حـداقل و حـداکثر نمـره هـای دانشـجویان در متغیـرهـای مؤلفه های صبر، هدف گرایی و اهمال کاری تحصیلی متغیر میانگین انحراف معیار حداقل نمره حداکثر نمره متعالی شدن ٢٨/٩٦ ٤/٧٧ 12 40 شکیبایی ٢١/٤٢ ٤/٠١ 9 37 رضایت ١٢/٤٠ ٢/٨٦ 5 20 صبر استقامت ١٠/٧٥ ٢/٠١ 5 15 درنگ 10 2/10 3 15 عملکردگریزی ١٩/١١ ٥/٧٨ 5 34 هدف گرایی عملکردگرایی ٢٥/٢٨ ٧/٠٦ 6 87 یادگیری ٢٤/٨٠ ٥/٥٤ 5 35 بلاتکلیفی ١٨/٢٢ ٦/٨٣ 5 35 اهمال کاری تحصیلی ٣٢/٩١ ٧/٤٧ 16 54 به منظور بررسی رابطه ی بین متغیرهای پژوهش نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول ٢ نشان داده شده است .
در تبیین نقش واسطه گری هدف یادگیری در رابطه بـین مؤلفـه رضـایت و اهمـال کـاری تحصیلی میتوان گفت یکی از دلایل اهمال کاری آن است که افراد میخواهند کار را خوب و بی عیب عرضه کنند تا مورد پسند دیگران واقع شود و نقش خود را در این میان فراموش میکننـد، بدین جهت رغبتی به انجام کار ندارند."