خلاصه ماشینی:
نظریه علامه طباطبائی (ره) خلاصه نظریه استاد عبارت است از اینکه: تنزیل فیض از خزائن غیبی گاهی مستند به امر الهی است که در این گونه موارد تدریج در آن راه ندارد، چنانچه در سوره «یس» میفرماید: «(((((((( (((((((((( (((((( ((((((( ((((((( ((( ((((((( ((((( ((( (((((((((» 1 - فرمان او تنها این است که هرگاه چیزی را اراده نماید به او میگوید: «موجود باش» آن نیز بیدرنگ موجود میشود.
و گاهی تنزیل به خود اشیاء مادّی ارتباط مییابد که در این صورت به تدریج انجام میپذیرد و برخلاف مورد نخست است که امر ایجادی میباشد چنانچه در سوره «حجر» که تدریجی است آمده است: «((((( (((( (((((( (((( (((((((( ((((((((((((( ((((( ((((((((((((( (((( (((((((( (((((((((» 3 - چیزی در عالم نیست جز آنکه خزائن آن نزد ما میباشد ولی ما جز به اندازه معین آن را نازل نمینمائیم.
چنانچه در آیه «21» سوره حجر دیدیم که هر چیز دارای خزائنی میباشد و تمام اشیاء از آنجا تنزّل مینمایند، و انسان از جمله این موجودات است و در سوره «هود» میفرماید: «((( ((( (((((((( (((( (((( ((((((( ((((((((((((((( ( (((( (((((( (((((( ((((((( (((((((((((» 4 - هیچ جنبندهای نیست مگر اینکه او بر وی تسلّط دارد و همانا پروردگار من بر صراط مستقیم است.
2- اگر اخذ میثاق مربوط به عالم ملکوت بوده و در آنجا حجّت بالغه تمام شده است، حدّاقل در یک جای قرآن باید به این حجّت اشاره شده باشد در صورتی که به هنگام بیان حجّت تنها روی دو حجّت تکیه شده است، یکی حجّت باطنی است به نام عقل و دیگری حجّت ظاهری به نام وحی و نبوّت.