چکیده:
هدف این مقاله بررسی تاثیر سرمایهی فرهنگی تجسمیافته بر تحرک اجتماعی میان نسلی در شهر گرگان میباشد. روش تحقیق مورد استفاده، پیمایشی است. ابزار تحقیق، پرسشنامهی محقق ساخته که برای تعیین اعتبار پرسشنامه از تکنیک اعتبار صوری و اعتبار محتوا با استعانت از تکنیک ضریب نسبی روایی محتوا استفاده شد.بعد از طراحی پرسشنامه و اجرای پایلوت بین 30 پاسخگو، میزان پایایی سئوالات با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82/ 0 محاسبه گردید.جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی زنان و مردان 30 تا 54 سالهی ساکن شهر گرگان که تعداد آنها بر اساس سرشماری سال 1390 برابر با 146238 نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر بشکل تصادفی چند مرحلهای تعیین گردید. برای شناخت نوع تکنیکهای آماری از آزمون کولوموگراف ـ اسمیرنوف و بواسطهی توزیع نرمال دادهها از تکنیک موجود در آمار پارامتریک (ضریب پیرسون) استفاده شده است. نتایج توصیفی نشان داد که 6/ 8 درصد پاسخگویان، دارای تحرک میان نسلی نزولی، 24 درصد دارای تحرک میان نسلی افقی و 4/ 67 درصد دارای تحرک میان نسلی صعودی بودهاند. همچنین بین سرمایهی فرهنگی تجسمیافته با تحرک اجتماعی میان نسلی افراد، در سطح ضریب اطمینان بیش از 95 درصد رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به موارد ذکر شده سؤالهای اساسی این پژوهش عبارتند از: 1- آیا سرمایهی فرهنگی تجسمیافته در میزان تحرک اجتماعی شهروندان گرگان تأثیر دارد؟ 2- متغیر جنسیت چه تأثیری بر میزان تحرک اجتماعی شهروندان گرگان دارد؟ 3- وضعیت تحرک اجتماعی صعودی، نزولی و افقی در شهر گرگان چگونه است؟ طراحی و تلاش میگردد که با بررسیهای علمی به سؤالات مطرح شده پاسخ شایستهای داده شود.
1- در بعد علمی، باعث افزایش ادبیات موضوع نسبت به تراکم و انباشت سرمایهی فرهنگی شده و مرزهای دانش را در این زمینه گسترش میدهد؛ 2- در بعد اجتماعی، باعث افزایش دانش کافی از جابجایی و تحرک اجتماعی در جامعه و همچنین افزایش شناخت عوامل مؤثر بر تحرک اجتماعی میشود.
اهمیت این تحقیق به دلیل کاربردی بودن و با توجه به اینکه موضوعی نسبتا وسیع و فراگیر میباشد و موارد متعددی را مانند اشتغال، تحصیلات و ازدواج را در بر میگیرد، میتواند مورد استفاده نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش قرار گرفته و در سیاستهای آموزشی خود زمینه را برای رشد و ارتقاء کیفی و آشنایی بیشتر دانشآموزان با مشاغل اجتماعی فراهم آورده تا آنان بتوانند تحرک اجتماعی صعودی داشته باشند.
فرضیات پژوهش 1- بین سرمایهی فرهنگی تجسمیافته با تحرک اجتماعی میان نسلی شهروندان گرگان رابطه وجود دارد.
آزمون فرضیه: بین سرمایهی فرهنگی درونیشده (تجسمیافته) با تحرک اجتماعی میان نسلی شهروندان ساکن در شهر گرگان رابطه وجود دارد.
به واسطهی وجود رابطهی معنادار بین این متغیر با متغیر وابسته؛ بستر و شرایط را برای افزایش میان برخورداری شهروندان از سرمایهی فرهنگی تجسمیافته و به تبع آن افزایش میزان تحرک اجتماعی میان نسلی شهروندان را فراهم آورند.