چکیده:
ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺤﻠّﯽ ﺑﺮای ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﺳﺖ. ﯾﺎدﮔﯿﺮی، ﺑﺨﺶ ﻣﺮﮐﺰی زﻧﺪﮔﯽ ﻫﺮ ﻓﺮد اﺳﺖ. ﺣﺘﯽ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ آن ﻓﮑﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﻧﯿﺰ اﺗﻔﺎق ﻣﯽ اﻓﺘﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﮐﻪ رﻓﺘﺎر در دﺑﺴﺘﺎن ﺧﻸ رخ ﻧﻤﯽ دﻫﺪ؛ ﻟﺬا راه ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن رﻓﺘﺎر، ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎﻟﺒﺪی اﺳﺖ. ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی از ﻋﻨﺎﺻﺮی ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ در ﮐﻨﺎر ﻫﻢ ﻣﻌﻨﺎ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎ و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻫﺎی ﻫﺮ ﮐﺪام از اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ در ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺆﺛﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﻧﺴﺎن در ﺗﻤﺎم ﻟﺤﻈﺎت زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد در ﺣﺎل درﯾﺎﻓﺖ اﻃﻼﻋﺎت از ﻣﺤﯿﻂ اﻃﺮاف ﺧﻮد و در واﻗﻊ ﯾﺎدﮔﯿﺮی از آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﭼﻪ اﯾﻦ ﻣﺤﯿﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﭼﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ دﺳﺖ ﺑﺸﺮ. اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺤﺚ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﮑﺎن از آﻧﺠﺎ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻋﺪم ادراک ﺧﻮد و راﺑﻄﻪ اش ﺑﺎ ﺟﻬﺎن ﭘﯿﺮاﻣﻮن دﭼﺎر ﻫﺮاس ﻣﯽ ﺷﻮد. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ، ﺣﺲ ﻣﮑﺎن ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯿﺎن اﻧﺴﺎن و ﻣﮑﺎن ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و وﺣﺪت را ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽ آورد. ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺮ اﺳﺎس اﻧﻄﺒﺎق ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﯾﺠﺎد راﺑﻄﻪ ﻣﺘﻌﺎدل ﺑﯿﻦ اﻧﺴﺎن و ﻣﺤﯿﻂ، اﻟﮕﻮﻫﺎی ﺟﺎﻟﺒﯽ را ﺑﻌﻨﻮان ﺣﺲ ﻣﮑﺎن ﺑﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎی زﯾﺴﺘﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺳﺒﺰ اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن، ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﻌﻨﻮان ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺑﺮای آﻣﻮزش و ﭘﺮورش داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ در ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺪﯾﻨﺴﺎن، اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺪﻧﺒﺎل ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺛﺮات ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ (ﻃﺒﯿﻌﺖ) در ﺗﻘﻮﯾﺖ ﯾﺎدﮔﯿﺮی داﻧﺶ آﻣﻮزان از ﯾﮏ ﺳﻮ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺲ ﻣﮑﺎن آﻧﻬﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺪارس ﺧﻮد ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ اﻃﺮاف آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮔﻔﺘﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی ﺑﻮده و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﺘﺪﻟﻮژی از ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳﺖ. روش ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺳﻨﺎدی (ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای) و ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ (ﻣﯿﺪاﻧﯽ) از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻮزﯾﻊ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ واﻟﺪﯾﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﺴﺘﺎن ﺧﺎﺗﻢ اﻻﻧﺒﯿﺎء روﺳﺘﺎی ﭼﺎی ﻗﻮﺷﺎن ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮔﻨﺒﺪﮐﺎووس در اﺳﺘﺎن ﮔﻠﺴﺘﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮐﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪرﺳﻪ ﻓﻮق ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ ﮐﺎﻓﯽ و ﻻزم ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﺣﺲ ﻣﮑﺎن داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﻮد وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﻟﺬا ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮات اﯾﻦ ﻓﻀﺎﻫﺎ ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در اﯾﺠﺎد ﺣﺲ ﻣﮑﺎن اﻓﺮاد، ﺣﺪود 3/6 ﺑﻮده ﮐﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه اﺛﺮات ﻣﻌﻨﺎدار و ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻣﺤﯿﻂ و ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺳﺒﺰ ﺑﺮ رﺷﺪ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.