چکیده:
در دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز، ﺑﺮﺧﻮرداری ﻫﻤﻪ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ از آﻣﻮزش ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯽ آﻣﻮزش ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. در ﻋﺼﺮ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﻓﻨﺎوری ﮐﻪ ﺳﯿﻤﺎی ﻣﺪارس در ﺣﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮات اﺳﺖ ﺑﺮﺧﻮرداری ﻣﻌﻠﻤﺎن از داﻧﺶ، اﻃﻼﻋﺎت، ﻓﻨﻮن و راﻫﺒﺮدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم و ﺑﻪ ﺟﺎ از اﻃﻼﻋﺎت و ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺿﺮوری ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﯿﺎن رﻓﻊ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و ﺑﻬﺮه وری ﻣﻌﻠﻤﺎن ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺑﻮده و ﺳﭙﺲ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮدﯾﺪ. ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از روش ﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آزﻣﻮن ﻫﺎی ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ 1300 ﻧﻔﺮ از ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﯾﮏ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن زاﻫﺪان اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری 297 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری ﻣﯿﺎن اﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ وﺟﻮد دارد. در واﻗﻊ ﺑﺎ رﻓﻊ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﺑﻬﺮه وری و ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻣﻌﻠﻤﺎن ارﺗﻘﺎ ﯾﺎﻓﺘﻪ و از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﯿﺰ ﺑﻬﺮه وری آﻧﻬﺎ اﻓﺰاﯾﺶ می یابد.