چکیده:
زمینه و هدف: ماهیت متغیر کار پلیس در قرن 21 به عنوان عاملی تاثیرگذار بر تعلیم و تربیت آن ها، مورد توجه است. توجه به تغییر و ایجاد زمینه مناسب آن می تواند سرلوحه فعالیت های دانشگاه قرار گیرد. ازاین رو، بهره گیری از روش های نوین مدیریتی، ازجمله برون سپاری می تواند موثر و کارآمد باشد. هدف این مطالعه، شناسایی معیارهای موثر برای تصمیم گیری درباره برون سپاری آموزش پلیس است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر راهبرد پژوهش، ترکیبی است. در این پژوهش از روش دلفی فازی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را معاونان آموزش ناجا و دانشگاه علوم انتظامی امین و اعضای هیئت علمی دانشگاه جمعا به تعداد 13 نفر تشکیل داده اند. در این پژوهش با مرور ادبیات، 50 شاخص در 7 مولفه برون سپاری آموزش پلیس، شناسایی شده و با کمک خبرگان اولویت بندی شدند.
یافته ها و نتایج: پژوهش نشان داد از بین 7 مولفه و 50 شاخص که با استفاده از روش دلفی فازی به رای گذاشته شد، تنها چهار مولفه و شانزده شاخص به عنوان معیار اخذ تصمیم برای انتخاب فعالیت های آموزش انتظامی به منظور برون سپاری تائید شد. مولفه فناوری با میانگین دی فازی 76/ 0 و بهره مندی از منابع انسانی ماهر در بکار گیری موثر فناوری های موجود در فعالیت های آموزشی با میانگین دی فازی 82/. بالاترین اولویت را برای اخذ تصمیم درباره شناسایی فعالیت های آموزش انتظامی برای برون سپاری دارا هستند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٤: نتایج آزمون دلفی فازی در خصوص معیارهای تأثیرگذار در مؤلفه ملاحظات مدیریتی آستانه پذیرش ٠/٧ فراوانی میزان موافقت میانگین فازی بعد زیر معیارها خیلی خیلی کم خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد خیلی خیلی زیاد L M U فازی زدایی میانگین نتیجه کاهش بهـای تمـام شـده فعالیت های آموزشی 1 0 1 4 1 5 1 0,50 0,66 0,81 0,65 رد افزایش سـرعت و دقـت در پیگیری و پاسخگویی به ذینفعان 0 0 2 4 1 6 0 0,49 0,67 0,84 0,67 رد افزایش اقتدار سازمانی 0 2 2 3 2 1 3 0,43 0,59 0,74 0,59 رد بهره گیری از تجربیات و تخصـص سـایر رده هـای 0 0 4 2 3 2 2 0,45 0,63 0,78 0,62 رد تخصصی ناجا فرهنــگ سـازی درزمینـۀ برون سپاری 1 1 4 1 4 1 1 0,33 0,52 0,67 0,51 رد افــــــزایش ظرفیــــــت بهره مندی از منابع ناجا و دانشگاه 0 4 1 1 4 2 1 0,37 0,54 0,70 0,53 رد ایجــاد زمینــه راه انــدازی شرکت های دانش بنیان 0 1 1 2 3 2 4 0,56 0,73 0,85 *0,71 قبول تغییــر ســاختار تمرکــزی آمــــوزش دانشــــگاه و کاهش پیچیدگی آن 0 0 0 3 7 1 2 0,53 0,74 0,89 *0,72 قبول افزایش درآمدزایی 1 1 3 2 5 1 0 0,32 0,51 0,68 0,51 رد افـــــزایش مشـــــارکت کارکنان و اساتید 0 2 1 3 7 0 0 0,35 0,56 0,74 0,55 رد کشــــــف و توســــــعه اسـتعدادهای کارکنـان و اساتید 0 0 3 4 5 1 0 0,37 0,58 0,77 0,57 رد ارتقای کیفیـت آمـوزش و افـــزایش ســـرعت در جــــذب و فراغــــت از تحصیل دانشجویان 0 0 0 5 5 1 2 0,50 0,70 0,87 0,69 رد بهبــــــود اســــــتفاده از فناوریهای نوین 0 0 3 1 3 4 2 0,53 0,71 0,84 0,69 رد همــاهنگی آمــوزش بــا نیازهــای واقعــی ناجــا و ذینفعان 0 0 1 2 9 1 0 0,46 0,69 0,85 0,67 رد افــزایش قــدرت مــانور روی فعالیـــت کلیـــدی آموزش 0 0 0 3 6 3 1 0,54 0,75 0,90 *0,73 قبول کمک به چابـک سـازی 0 1 2 1 2 6 1 0,53 0,70 0,83 0,69 رد سازمان دانشگاه جــذب و بــه کــارگیری منابع خارجی برای ارائـه خدمات آموزشی 0 1 1 1 4 2 4 0,58 0,75 0,86 *0,73 قبول داده های جدول ٤ نشان می دهد از میان ١٧ معیار ملاحظات مدیریتی، تنها ٤ معیار بـا آسـتانه پذیرش بالای ٠/٧ وجود دارد و این بدان معنا است که از نظر خبرگان این معیارها بیشـترین تأثیر را در انتخاب فعالیت های آموزشی دانشگاه علوم انتظـامی امـین بـرای بـرون سـپاری را دارند."